Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MagnusR
#1446109
Efter som 2.5 FT är klassad som miljöbil så har det säkert med det att göra och det finns tex inte sportläge. Har man inget som helst motoröra så är det inget problem heller men eftersom ingen annan har klagat på det så undrar jag om det är fel på just min bil.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1446172
MagnusR skrev:TCM - honom skulle jag vilja snacka med...
Det är bara att sätta igång. Enligt dokumentationen diskuterar TCM med sina kompisar via både CAN och LIN.

Det händer vid mycket sällsynta tillfällen, typ någon gång om året, att den tycker att bilen kan klara sig utan att växla ner, trots att varvtalet kommit ner bra nära 1000 r/min. Men jag har ju diesel (D5).
Användarvisningsbild
av johnnype
#1446222
MagnusR skrev: mån 17 maj 2021, 23:27 Efter som 2.5 FT är klassad som miljöbil så har det säkert med det att göra och det finns tex inte sportläge. Har man inget som helst motoröra så är det inget problem heller men eftersom ingen annan har klagat på det så undrar jag om det är fel på just min bil.
Jag har en 2012 v70 2.5FT automat med B5254 T11 Motor.

Har inga problem åt något håll, låser växlar tidigt och inget eller minimalt slir. Spinner lätt lös med framdäcken i korsningar vid vått väglag. Men min körstil är ändå, oftast, åt det lugna hållet.

Är väldigt imponerad av den 6 växlade lådan hitintills.

Jobbilen är en Ford Connect automat med sportläge som inte imponerar när man ska hinna före den där lastbilen i en korsning, känns som att man bara står stilla och varvar den stackars dieseln och backspegeln fylls av en lastbil :-o i V70in så blåser man raskt iväg och betar av växlar som ingenting.
av KalleJ
#1446225
johnnype skrev:l
Från runt <80km/h bakom lastbil på landsväg eller 2+1 väg som är problemet. Blir en extra nerväxling (oftast när man redan är i vänsterfilen) innan det drar ordentligt om man inte lägger i 4an manuellt.

Saab 9-5 med 5växlade och sportläge är bra mycket mer respons i trots ~150kg extra vikt. Men visst bra att du är nöjd såklart ;)
Användarvisningsbild
av johnnype
#1446246
Kan inte säga att det är något problem heller, det måste ges mycket gas för att komma till kickdown.

Kör på vanlig 95 oktan och har kraft nog när turbon spolat upp på 5an. Exempelvis omkörning med hastighet från 80 till 100 på 100 väg klarar man ju utan mycket pådrag.

Våra växellådor är olika adapterade eller mjukvara som skiljer kanske.
av MagnusR
#1446247
johnnype skrev: tis 18 maj 2021, 20:06 Jag har en 2012 v70 2.5FT automat med B5254 T11 Motor.

Har inga problem åt något håll, låser växlar tidigt och inget eller minimalt slir. Spinner lätt lös med framdäcken i korsningar vid vått väglag. Men min körstil är ändå, oftast, åt det lugna hållet.

Är väldigt imponerad av den 6 växlade lådan hitintills.

Jobbilen är en Ford Connect automat med sportläge som inte imponerar när man ska hinna före den där lastbilen i en korsning, känns som att man bara står stilla och varvar den stackars dieseln och backspegeln fylls av en lastbil :-o i V70in så blåser man raskt iväg och betar av växlar som ingenting.
Oki när lägger din i 5an som tidigast då?
Min gör det just efter 50 om man kör konstant fart med låg last
av KalleJ
#1446248
@johnnype

Jo visst, men man kör inte i 100km/h förbi en lastbil på landsväg med korta raksträckor. Hade det räckt så hade jag köpt en snåldisel ala D2/D3.
Sen finns det 2+1väg med så kort som 500m till 900m dubbelfil som jag sett flera bli överraskade av.
Vad är annars vitsen att betala 1.3L E85 per mil? 5an räcker inte helt enkelt ;-) :-D, 4an manuellt och plattan i mattan :P
Användarvisningsbild
av apersson850
#1446252
KalleJ skrev:Från runt <80km/h bakom lastbil på landsväg eller 2+1 väg som är problemet.
I sådana situationer brukar jag putta över min i läge S innan jag försöker köra om.
av KalleJ
#1446253
@apersson850,
Javisst det skulle jag också gjort om den existerat... :bored:

Bara för att det är samma låda så implementerar man den inte på samma sätt med olika motorer.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1446254
Har för mig att man får tillgång till sportläget även på äldre bilarna om man byter till nyare spakstället, så mjukvaran bör redan ligga i bilen.
Nu har jag dock inte automat själv, så ska inte svära till 100% på det.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]