- mån 10 maj 2021, 20:10
#1444974
Har en 2015 V70 D4 AWD Automat som enlig Volvo ska ha gått 6500 mil.
Körde 4 mil motorväg i 110 på farthållaren, stannade för att tanka fullt, åkte 2 km, stannade 1 timme.
Sedan tillbaka samma väg, 110 på farthållaren, efter knappt 1 mil började bilen tappa fart, trots att farthållaren var inställd på 110 så kröp hastigheten ner mot 80, försökte då öka farten genom att rycka gasen i botten men utan förväntad respons, farten ökade s-a-k-t-a till 110 och effekt indikatorn visade max effektuttag hela tiden under fartminskningen och gasen i botten, kändes mer som 40 hästar i stället för de 181 som motorn ska ha. Detta fortsatte sedan hela vägen hem, hastigheten minskade, full gas, knappt nån respons o.s.v.
När jag sen kör av motorvägen in på en 70-väg så provar jag några fullgasmanövrer och då verkar motorn svara som den ska!
Vad kan orsakat hastighetsminskning samtidigt som effekt indikatorn visar max effektuttag???
Enda skillnaden på tur och retur-resa var att tanken var full på retur-resan, vad det nu skulle betyda???
Är det nåt i bränslesystemet som inte tål att tanken är full?
Är det måhända nån tank-ventilation som täpps igen när tanken är full så att flödet av bränsle stryps?
Körde 4 mil motorväg i 110 på farthållaren, stannade för att tanka fullt, åkte 2 km, stannade 1 timme.
Sedan tillbaka samma väg, 110 på farthållaren, efter knappt 1 mil började bilen tappa fart, trots att farthållaren var inställd på 110 så kröp hastigheten ner mot 80, försökte då öka farten genom att rycka gasen i botten men utan förväntad respons, farten ökade s-a-k-t-a till 110 och effekt indikatorn visade max effektuttag hela tiden under fartminskningen och gasen i botten, kändes mer som 40 hästar i stället för de 181 som motorn ska ha. Detta fortsatte sedan hela vägen hem, hastigheten minskade, full gas, knappt nån respons o.s.v.
När jag sen kör av motorvägen in på en 70-väg så provar jag några fullgasmanövrer och då verkar motorn svara som den ska!
Vad kan orsakat hastighetsminskning samtidigt som effekt indikatorn visar max effektuttag???
Enda skillnaden på tur och retur-resa var att tanken var full på retur-resan, vad det nu skulle betyda???
Är det nåt i bränslesystemet som inte tål att tanken är full?
Är det måhända nån tank-ventilation som täpps igen när tanken är full så att flödet av bränsle stryps?