Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1438645
Hej, har kört fast med byte av vattenpump. Har lossat pumpen men det sitter ett rör för A/C'n i vägen för att kunna föra ut den. Har lyckats få ut den gamla men genom att först fila ned delar av en kant på den bakre kamremskåpan (plast). Hittar absolut ingenting på webben om hur att byta pumpen. Hur gör man? Sänker hela motorn?
#1438676
Tack Tommy! Jag har tagit bort övre motorfästet på kamrems-sidan, och motorn ligger på en garagedomkraft. Förmodar att du menar att sänkning nu kan ske. Det har jag gjort, dvs sänkt så mycket jag kan, men jag är ledsen att meddela att det inte verkar räcka...nästa steg verkar vara att ta bort röret till A/C´n.
#1438819
Det stämmer, den skall inte framåt i bilens riktning, utan till höger, mot höger hjulhus. Men när jag lossat den och försöker komma åt höger och sedan nedåt så tar kanten på den inre kamremskåpan emot, även när jag sänkt motorn. Om jag istället försöker ta pumpen uppåt så är A/C-ledningen ivägen (tror det är A/C iaf...). Denna ledning går mellan motorn och hjulhuset. Finns det någon verkstadsbeskrivning någonstans man kan ta del av eller har du något ytterligare tips?
#1440658
Hej, vill ge lite slutgiltig information hur det gick med min vattenpump. Tog ca 10 timmar att få arbetet gjort. Krävdes att AC-röret som går framför kamaxelkåpan måste tas bort. Vidare måste motorn höjas rejält på höger-sidan. Nu är jag dock fortfarande fast med dålig värme och en klimat-automatik som inte riktigt funkar - men det får bli nästa kapitel.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]