Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vehuttio
Efter en hel del sökande runt hela internet har jag gett upp.

Startade bilen och rullade hela två meter sen tvärdog bilen och den har stått stilla sedan dess.

Bytte bränslefilter trots att det var bytt för 600 mil sedan, har spreja alla tänkbara kontaktstycken med elektronikspray.

Misstänker ECU/ECM men kanske finns någon mer erfaren här inne med åsikter. Bild
Användarvisningsbild
av jiha1968
Jag gissar du har luftat systemet tillräckligt efter filterbyte, då dom inte alls gillar luftbubblor i bränsleslang, pump eller spridarrör.
Kolla att det är Diesel och inte nåt annat i tank/filter, och att batteriet mår bra.
Sen får man se om det går att tala lite med ECM:
Kolla bränsletryck, se om ECM kan skicka signaler till spridarna,
och om kamaxelgivare och vevaxelgivare skickar signaler, lyssna hur startmotorn låter, gör kompression-/spridare-test.
Och mer osannolikt: Kolla timing av motor (kamaxelremmen), om någon har flyttat in i luftfilterburken, eller om något spjäll i insuget har fastnad i fel läge,
och ta ev. bort avgasröret från turbon, även om jag tycker motorn borde starta till med helt igensatt DPF.
Senast redigerad av 4 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
av kvillebäck
Har bilen dött ibland under körning för att sedan vara svårstartad? I så fall skulle jag bytt bränsletrycksregulatorn som sitter på högtryckspumpen.
Knäpp fläkt

Sitter ett drivkrets till fläkten. Kortslutni[…]

Electric Silver Metallic

Hoppas du får ordning på allt med bile[…]

ac påfyllning

fast det är olagligt att fylla sitt AC med[…]