Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cribbe97
#1337882
Hej!
Jag har lite problem med värmen i min V70, 2010, D5, 2,4. Jag upplever att det inte blir varmt som det ska i bilen. Om man har värmen i "auto" blir det varmare helt klart när man höjer temperaturen men jag får känslan av att det inte blir så varmt det ska bli. Ingen större skillnad på 20 eller 28 grader till exempel, även när motorn har har fått gå en bit med diselvärmaren igång före avfärd. Extravärmaren har jag på auto och diselvärmaren går i bilen. Men känns även här som inte den värmer ordentligt i kupén, knappt varmt plus att den orkar knappt ta fukten på vindrutan ens. Någon som vet vad detta kan bero på eller är det bara jag som inbillar mig och det inte helt enkelt ska bli ordentligt varmt i kupén?
av Millea
#1337899
Det är troligtvis termostaten som är dålig. Det är ett vanligt fel på 2,4D och D5 motorn på årsmodellerna 2010 och 11.
Tyvärr så sitter den på baksidan mot torpedväggen vid cyl 5 så det är ett jäkla krångligt jobb att byta den. Termostaten kostar ca 1400kr och arbetskostnad på en verkstad är flera tusen ....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1337961
Innan du meckare med termostaten---

1. Kolla motortemp via ODB uttaget med en billig adapter typ 80 kr (ELM 327 ) och ett gratisprogram tex "Torque" i telefonen.

2. Damsug luftintaget till temeratursensorn för kupen, (Lilla gallret i panelen längst ned)
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]