Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1300175
Läste inledningen på tråden. Precis som någon skrev senare så är awd prestandaskillnade orsakad av Haldex gen 5. Enl intern Volvo info så går hydraulpumpen in och styr trycket direkt utan reservoar. Det kunde skapa vibrationer i vissa driftsituationer. Man släppte då mjukvara som stängde av awd vid accelerationer och vid rattutslag över en viss vinkel. Du kommer inte att få samm awd prestanda som din gamla xc70. That's life.
#1300221
Haldex generation fem infördes dock just årsmodell 2013, den som trådskaparen har. Men det finns alltså XC70 av den sista modellen som har generation fyra. Årsomdellerna 2008-2012.
Jag tycker dock att den XC70 2016, som vi också har, är duktig på att tugga sig fram om man provocerar den och stannar i en brant backe med 10 cm snö ovanpå gräs. Det går dock inte att starta igen om inte DSTC/ESC stängs av.
#1301050
Det är just 2013 som AWD inte riktigt fungerar som den gjort tidigare. Farsan hade också en AWD 2013 och den var inte i närheten så bra som den 2015 han hade efter.
Den var väldigt okonsekvent i sitt beteende och helt plötsligt kunde den skicka kraft bak i en kurva som bjöd på världens överstyrning.
#1301301
mattish skrev: sön 24 feb 2019, 00:22 Det är just 2013 som AWD inte riktigt fungerar som den gjort tidigare. Farsan hade också en AWD 2013 och den var inte i närheten så bra som den 2015 han hade efter.
Den var väldigt okonsekvent i sitt beteende och helt plötsligt kunde den skicka kraft bak i en kurva som bjöd på världens överstyrning.
Om man bara har sett till att få nya mjukvaran laddad så är det ingen skillnad alls på my-13 och my-15 alls, båda är Gen 5. Om man åker med gamla mjukvaran från 13 är det väldigt dålig.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1301304
ballans skrev: tis 19 feb 2019, 12:39 Läste inledningen på tråden. Precis som någon skrev senare så är awd prestandaskillnade orsakad av Haldex gen 5. Enl intern Volvo info så går hydraulpumpen in och styr trycket direkt utan reservoar. Det kunde skapa vibrationer i vissa driftsituationer. Man släppte då mjukvara som stängde av awd vid accelerationer och vid rattutslag över en viss vinkel. Du kommer inte att få samm awd prestanda som din gamla xc70. That's life.
Det stämmer. Med Gen 5 gäller det att ha hjulen rakt fram om man ska komma upp eller starta effektivt när det är halt. Man bör undvika att ha ratten vriden vid start med Gen 5 (Och undvika backar som innehåller kurvor), jag har skrivit om det innan i megatråden...

Något som biltidningar alltid missar att prova i sina tester då det alltid står rakt fram på sina rullar.

#1301330
Rulltestet är dessutom ganska värdelöst. Många awd-system kräver viss mindre friktion för att fungera och i det verkliga livet finns alltid det. Även ren is har mycket bättre friktion än kullagrade rullar.
#1301733
Jo visst. Om det inte finns grepp på något av hjulen så ska det förhindras att spinna. Från det att Volvo gick över till Haldex(numera Borg Warner) så används hjulgivare och styrenheten (differential electronic module tror jag den heter hos Volvo). Om ett hjul inte roterar med samma hastighet so de övriga då ordnar styrenheten ett slip i kopplingen och vi åker mjukt o fint. I idealfallet. Därför är det viktigt, för kopplingens livslängd, att ha likadana däck på samma axel.
#1301786
ballans skrev: ons 27 feb 2019, 10:26 Jo visst. Om det inte finns grepp på något av hjulen så ska det förhindras att spinna. Från det att Volvo gick över till Haldex(numera Borg Warner) så används hjulgivare och styrenheten (differential electronic module tror jag den heter hos Volvo). Om ett hjul inte roterar med samma hastighet so de övriga då ordnar styrenheten ett slip i kopplingen och vi åker mjukt o fint. I idealfallet. Därför är det viktigt, för kopplingens livslängd, att ha likadana däck på samma axel.
Njae... Om båda hjulen på samma sida har hamnat på halt underlag som i videon så kommer bilen inte att kunna driva framåt hur mycket än Haldexen drar åt sina lameller pga att bilen saknar diffbromsar i axlarna.

För att fixa det drar bilen åt bromsarna på de två hjulen som slirar. Det gör att mer kraft kan föras över till den sidan som har grepp.

Det är dock en fattigmanslösning, för i.o.m att man bromsar två hjul kommer dessa inte att hjälpa till att driva bilen frammåt utan istället bromsa driften framåt. Systemet måste alltså snabbt kunna släppa efter på bromsen när det börjar rulla framåt och om de bromsade hjulen samtidigt får lite grepp..

Det är liknade princip som vid Torssen när systemet bromsar till lite för att få lite moment i Torsenkopplingen.

Med en torsssendiff så kan man pytsa ut kraften från motorn jämt på alla fyra hjulen, tex 50% fram/bak 100% av tiden, det är alltså väldigt liten chans att de börjar spinna överhuvudtaget. Haldex kör 100% till framhjulen och kopplar in bak först när det börjar slira. Det är alltså dubbelt så hög risk att det börjar slira och systemet får gå in och rädda läget.
#1301804
Ja undrar jag om det är så svarvitt verkligen? Dvs 0% vid icke slir och 100 % vid slir? Nog kopplar Haldex in 4wd i situationer där den "tror" att den behövs numera? Dvs direkt från stillastående osv. Har läst det nånstans, tror kanske att det var apersson850 som skrev det.

Jag har ju Haldex 5 på min Passat 2017 och märker verkligen ingen försämring mot exempelvis tidigare Subaru Outback och BMW 530 X-drive som har mer konstant 4wd system. Den kanske finns nånstans, men den märks inte.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.