Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olleb
#1250634
Nån som har tips för när motorhuven har gått i baklås?

Vajern har inte gått av utan blir spänd när man drar och det klickar lite från bägge låsen, men ingen tillstymmelse till att öppnas upp.
Varken att dra uppåt i huven eller trycka nedåt på huven samtidigt som man drar, eller att trycka huven lite skevt/sidleded, fungerar.
Har inte noterat nåt som helst antydan till detta problem tidigare.
av olleb
#1251257
Visade sig att vajern hade töjt sig.
I slutändan blev det Bilia som fick fixa biffen. De tog sig in genom att lossa grillen, fick upp huven och bytte vajern. Jag blev 6.600 kr fattigare (halva pengen var felsökning o lucköppning, halva pengen var vajerbytet).
Förmodligen hade jag kunnat göra jobbet själv, men det hade tagit tid och med risk att knäcka plastdelar i grillen. Hade då även behövt en annan bil intill för att jämföra och se var man ska pilla.
av Yaniz
#1251341
least skrev:Kommer man inte åt denna vajjern underifrån ifall man lyfter upp hela bilen?
Det skulle gå med 1,5 m långa armar av gummi, med avsaknad av armbågar och tjocka som en trädgårdsslang. Som tur är har jag en svärson med de egenskaperna ...
av Leopold
#1251344
Bra förebyggande servicepunkt att kolla så huvlåsningen funkar på väloljat vis! Tråkigt att det var så dyrt att fixa.

Försökte faktiskt hjälpa en tjej som hade problem med just detta på en mack, skulle hälla på spolarvätska i vintras. Tänkte att det här var ju enkelt... kul att kunna hjälpa till osv... men så fan heller! Det gick banne mig inte att få upp huven inkl alla trix i boken och det var en relativt ny volvo mycket nyare än min s80 -07 (osäker på modell).

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]