Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeO
#1217182
monza skrev:
MickeO skrev:Första årsmodellen 2008-2009 har ju 200hk och 300Nm medan 2009- har 231hk och 340Nm. Vet inte hur den senare känns men har haft den första och den är vääääldigt sävlig och törstig (även på bensin alltså) - men bekväm.
Vääääldigt sävlig? Hmmm... Ok... Beror väl på, de.
I förhållande till en 1,6-liters Drive så är den väldans pigg, men visst har jag i alla år undrat vart Volvo gjort av hästar o vridmoment, när jag längtat som mest efter Saabs 2,3T. Men 2.5FT har ändå bra landsvägsprestanda med bra bottendrag, tycker jag.

Jag jagade mycket info innan jag köpte min och motorn verkar lika stabil som de övriga 2,5:orna
Jag är helt nöjd med min FT och kan inte på något sätt varna en köpare.

Mvh
Alltså om man kliver på så rör det ju på sig. Den drar ju jämnt och fint från låga varv men är inte särskilt "på tå" om man säger så, den svarar lite väl sömnigt, såvida man inte kör kick-down för då verkar den försätta sig i något sportläge som den sedan kliver ur när man kör lugnare. Man kanske ibland vill kliva på lite mera utan att trampa så hårt som kickdown. Jag föredrar när man likt Saabarna t ex hade en sportknapp eller nyare Geartronic där man för spaken åt vänster för sportläge (snabbare svar på gas och annan utväxling på gasen typ).

Jämför man med Saabs 2,3ltt (170 och 185hk) så hade den lite mera karaktär, dvs den vaknade ju till liv på riktigt lite senare medan 2.5FT drar fint redan från botten men svarar ganska slött.
av monza
#1217293
volvofantast skrev:
JE Jr skrev:Kan ju starkt rekommendera Polestaruppgradering om du köper en sån, då väcks den mer eller mindre till liv. Finns även ti

https://engineered.polestar.com/se/prod ... matic-2009
https://engineered.polestar.com/se/prod ... -gear-2009

MVH
Drar den mycket mer bränsle med polerar?
Det ska vara samma förbrukning enligt specifikationerna.
av UnleashFusion
#1217305
volvofantast skrev:Får åka och provköra en som jag eventuellt kan tänka mig, har dom dåligt andra hands värde?
tycker v70'n har en bra andrahandsvärde , priset har inte gått för ner trots att den är från 09-
som du säger, bäst och provköra för få en uppfattning av motorn och om du nu skulle köpa den; polestar är värt det. Förbrukningen är en aning som den specifierat när man söker upp den via car.info / transportstyrelsen och vid stadskörning är det minst ~1-1.3L/100km(bensin). Törstig? smått,(ja)
av monza
#1217469
volvofantast skrev:Ärret kamel eller kamkedja på dom?
Rem

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]