Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

By andersuw
#1173968
daekol skrev:Hur som helst så kommer jag inte ge upp det här, det måste gå att få till en ljudvarning när p-ljuset är igång och man öppnar dörren. Min V70 är enda bilen jag stött på som saknar denna varning så något skumt är det.
Om du inte är beredd att ge upp får du ta skeden i vacker hand och antingen a) koppla in en egen summer enligt anvisningar tidigare i tråden eller b) ladda mjukvara så att all belysning är avslagen i läge 0 på ljusomkopplaren och du således inte längre behöver någon varning för påslaget p-ljus eftersom du dagtid i god sikt kan köra med bara dimljuset på, utan positionsljus. Några andra lösningar finns helt enkelt inte i dagsläget, i alla fall försåvitt du inte är beredd att tillverka och programmera en egen extra styrenhet på CAN-nätet.

Att andra biltillverkare har varning för påslaget p-ljus är ju inget som hjälper din Volvo att få samma varning. Inte en enda av de Volvobilar jag ägt (sex stycken vid det här laget), från årsmodell -75 och framåt, har för övrigt haft varning för påslaget p-ljus så vitt jag kan minnas.
By andersuw
#1174017
Det har jag svårt att tro. Har inte hört talas om att någon P2:a har det och min egen V70 -02 har det definitivt inte.
Användarvisningsbild
By MarcusJ
#1174676
andersuw skrev:
MarcusJ skrev:
andersuw skrev:Om du kör med dimljus istället för halvljus kunde du ju sagt det från början istället för att snacka om p-ljuset, som ju saknar betydelse i sammanhanget.
P-ljuset är ju det centrala i samanhanget. Hur är det med läsförståelsen här?
Det är p-ljuset som man lätt glömmer bort att stänga av, det är alltså det som trådskaparen upplever som problematiskt. Jag tycker faktiskt att TS var föredömlig och beskrev problemets kärna rakt, kort och koncist. Sedan dök det genast upp kommentarer som ifrågasatte TS sans och vett och fördömde hans beteende. Allt detta utan att ens besvara ett uns av TS frågeställning. Heja heja!

F.ö. anser även jag att det finns poänger med att "spara" på xenonljuset. Brinntiden i sig är inte problemet, men reducerar man onödiga uppstarter av xenonljuset besparar man lamporna, men framförallt tändenheter och ballaster, en hel del slit! Uppstartsfasen är vad som frestar på elektroniken mest. Det är rejäla strömmar vi pratar om där. Och det menar jag efter års erfarenhet med fordonstestning. Hur mycket man vill prioritera den belastningen är dock upp till var och en, och inget som föranleder till påhopp.
Min läsförståelse är utmärkt. Av skäl som framgår nedan har du dock uppenbara problem med din.

För det första var den mening från min sida som du citerade inte ett svar till TS utan till Severin. Se här. Du citerar mig således "out of context".

För det andra handlade den diskussion med Severin där mitt påpekande gjordes inte om de två frågor TS ställde utan om vad som krävs för att man skall ha laglig belysning på bilen, dagtid i god sikt. I det sammanhanget saknar det betydelse om p-ljuset är på eller av. Vad som betyder något är om man har strålkastare godkända som varselljus (DRL, dimljus, halvljus) påslagna eller ej. Och både Severin och TS försummade att från början upplysa oss om att de hade dimljuset fram påslaget tillsammans med parkeringsljuset.

För det tredje besvarade jag den ena av TS båda frågor (hur man får all belysning avslagen i nolläge på ljusomkopplaren) redan i mitt första inlägg i tråden, vilket TS uppmärksammat och tackat för. Svaret på den frågan innebär indirekt också en lösning på problemet med utebliven varning för p-ljus på. Om all belysning är avslagen i läge 0 räcker det med att man slår på dimljuset vid start och dimljuset slår som bekant av sig själv när man parkerar. Därmed inte sagt att det är en bra lösning att köra utan p-ljus dagtid eftersom det är lätt att glömma slå på det när det börjar skymma eller i dålig sikt.

För det fjärde har jag pekat på en lösning för de ägare av P2-bilar (t.ex. Severin) som vill köra med dimljus som varselljus men slippa besväras av att sätta på/stänga av vissa ljus varje gång bilen startas/parkeras. Den lösningen innebär att dimljus och p-ljus slås på när bilen startas om ljusomkopplaren står i läge 0 och slås av automatiskt när man parkerar. Det enda man behöver tänka på är att slå över till läge strålkastare på när det skymmer eller sikten försämras och man kan som option få varning för det förstnämnda. Att det mig veterligen inte finns någon motsvarande lösning för den bil TS har är inte mitt fel.

För det femte är det som andra redan påpekat inte minsta problem med livslängden på xenonljusen när de används som de är tänkta att användas, det vill säga slås på/stängs av varje gång bilen startas/parkeras.

Slutligen är det mig veterligen inga problem med livslängden ens på de nyare bilar där dimljusen ersatts av DRL-strålkastare och där det finns ett autoläge på ljusomkopplaren som gör att bilen automatiskt växlar mellan DRL och halvljus beroende på ljusförhållandena. Detta trots att den lösningen innebär att halvljuset då och då slås av och på även under färd, t.ex. när man kör genom en tunnel eller in i ett mörkt garage.

Summa summarum: Försök läsa på och tänka efter lite innan du hoppar på andra nästa gång.
Dito.
Trådskaparen ställer en rak och enkel fråga. Istället för något som ens liknar ett svar på frågeställningen kommer som brev på posten klagomål och moraliserande över vad man uppfattar vara TS ljusbeteenden i trafiken, och mer därtill. Sedan börjas det ironiseras över nyttan/onyttan med p-ljus och varselljus. Bilforumet på Flashback hälsar och gratulerar...

Nä, jag avhåller mig från att lägga mig i fortsättningsvis. Ha det fint!
Användarvisningsbild
By apersson850
#1174699
Högst relevanta invändningar allihop, eftersom den ursprungliga frågan inte nämnde alla relevanta omständigheter.
Om alla som tänkt på något som någon annan missat skulle undvika att påpeka detta, då blir det inte mycket till diskussionsforum.
By least
#1174703
least skrev:Jag är rätt säker på att MarcusJ inte kommer kunna låta bli att svara igen.
Och jag fick rätt. Bara fånigt att som användare på ett forum skriva att nu "lämnar jag tråden" och sen ändå komma tillbaka.
Ett forum är inte till för att hålla med "dig", man får alltid räkna med att få svar och mothugg.

Vill man vara i fred från andra, så får man dra ur sladden och prata med sig själv. :D
By andersuw
#1174745
MarcusJ skrev:Dito. Trådskaparen ställer en rak och enkel fråga. Istället för något som ens liknar ett svar på frågeställningen kommer som brev på posten klagomål och moraliserande över vad man uppfattar vara TS ljusbeteenden i trafiken, och mer därtill. Sedan börjas det ironiseras över nyttan/onyttan med p-ljus och varselljus.
Hmm. "Goddag yxskaft" har ju inte direkt gjort sig känd för att vara den mest övertygande argumentationslinjen. :roll:
MarcusJ skrev:Bilforumet på Flashback hälsar och gratulerar...
Hälsa tillbaka att de som söker lite mer kvalitet i diskussionen är välkomna hit. :D
MarcusJ skrev:Nä, jag avhåller mig från att lägga mig i fortsättningsvis.
Man kan ju alltid hoppas. Men hittills har du ju inte direkt visat prov på förmågan att hålla dina löften. :cry:
Användarvisningsbild
By Vojje
#1174761
Lövet skrev:Nu är saxen nära för vi är så genuint trött på det käbbel som vissa ständigt bidrar med. Skärpning!
jag väntar med spänning... :lol:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Tvättad idag och så rök Volvo-embl[…]

Det där med rostfritt i avgassystem kan inneb[…]

Ny V70 -99 lite småfix - råd.

Började kika på lyktor, o ser att man o[…]

japp, den var det