Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RobertKw
#1406642
Hej

har precis bytt batteri och lyckades slita kbalen ur vad jag antar är en kontakt för kablen mellan + och minus för BMS sensorn.

Är det bara en kontakt eller har den någon annan funktion? Är det bara kontakt tänker jag att jag kan klämma ihop kabeln.

Bild
Bilagor
Image from iOS (1).jpg
Image from iOS (1).jpg (807.47 KiB) Visad 1054 gånger
av RobertKw
#1406771
Nej, tänkte göra ett nytt försök men igår såg jag inte hur jag skulle få isär den utan att ha sönder kontakten. Krävs specialverktyg så lär det ju vara dömt.

Överväger att helt enkelt koppla förbi kontakten isf.
av Rådlös
#1406773
Kontakten kanske sitter där av praktiska skäl, t.ex för att koppla isär vid något tillfälle, batteribyte (?). Men det finns en uppsjö av olika kontakter och kontakthus, så om du letar lite borde du kunna hitta något som passar om du vill byta ut hela kontakten.
Det enklaste som jag kan tänka mig är ett skarvstycke för flatstiftskontakter. Men det förutsätter säkert att du måste ha locket över batteriet så att det sitter någorlunda väderskyddat.

Ett tillägg: Jag försökte bildgoogla fram något enkelt, men det närmaste jag kom fram till var en trepolig.

[img][/
flatstiftskarv.JPG
Add description
flatstiftskarv.JPG (14.59 KiB) Visad 884 gånger
img]

Men som sagt (härunder) du behöver ju bara använda två. Men du behöver flatstift på kabeländarna. Sedan finns det tätare och mer väderskyddade, som sagt.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Tompan60
#1406776
Kolla på Biltema. Där har dom liknande kontakter med gummitätning. du får köpa både hona och hane.

Tror dom minsta har 2 stift men går bra att använda bara ena.
av RobertKw
#1406831
Tack för svaren, min farhåga var att det kunde finnas någon logik, eller någon funktion utöver att kunna ta isär ledaren, men det känns som att jag inte behöver oroa mig för.

Att den är bra att ha råder ju ingen tvekan om, iom att jag drog av kabeln när jag inte kopplat ur kontakten :-)
av Rådlös
#1406854
Lite faktaprat om klämda kontakter. Du skriver att du "drog av kabeln". Jag tolkar det som att du drog ur den ur kontakthuset? Jag har jobbat 25 år i branschen. Där var det jätteviktigt att klämda kontakter skulle vara rätt gjorda. Klämtängerna skulle kontrolleras varje år. Jag gissar att den aktuella kabeln är 1,5 kvadratmillimeter, som är en vanlig kabelarea. När man kontrollerade klämtängerna skulle man klämma på en röd kabelsko. Flatstift eller ringkabelsko eller något annat var oväsentligt. Det skulle vara en rödmärkt kabelsko. Sedan skulle man sätta upp kabeln i en testapparat med en sorts dragvåg och digital display. En 1,5kvadrat och en röd kabelsko skulle hålla för minst 8 kg dragvikt! Det gjorde det om klämtången var rätt justerad. (Vi använde bara justerbara tänger) Om man för skoj skull tänkte sig att se hur mycket det höll och fortsatte att dra, så hände det oftast att kabeln gick av, men kontaktklämmningen var hel. Något mätvärde för detta kommer jag inte ihåg just nu, men det var betydligt över 8 kg.
Grövre eller klenare kablar hade naturligtvis sina mätvärden, men dom minns jag inte just nu.
Kardelerna (dom enskilda koppartrådarna) ser hela ut och som att den har lossnat ur det stiftet som den kulle vara klämd i. Min bedömning härifrån är alltså att den har varit dåligt klämd. Tänk själv, du skulle kunnat fästa en vikt på 7,999 kg i den svarta plasthylsan och lyfta alltihop i kabeln. Drog du så hårt när den lossnade?
Hittar du en väderskyddad kontakt, som Tompa föreslår, så köp den. Säg till här om du inte har någon klämtång så kan vi kanske komma med tips. Men då vill man gärna se kontakten och stiften först.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1406864
RobertKw skrev: mån 12 okt 2020, 15:41 Tack för svaren, min farhåga var att det kunde finnas någon logik, eller någon funktion utöver att kunna ta isär ledaren, men det känns som att jag inte behöver oroa mig för.

Att den är bra att ha råder ju ingen tvekan om, iom att jag drog av kabeln när jag inte kopplat ur kontakten :-)
Var bor du?
Jag har både terminalverktyg och klämtång för både isolerade och oisolerade stift/kabelskor.
I Borås.
av dannesk
#1406916
Om du inte kan få ut stiftet ur kontakten (vilket för det mesta är möjligt) så kan du (om du vill) klippa kabeln och sätta på valfri hona/hane på resp. kabelsida och koppla ihop, allt sitter väderskyddat i batterilådan med lock så det är inget problem. Det är bara en tunn kabel för att mäta laddningen och rapportera till Central Electronic Module (CEM) i bilen.

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]

Hann inte byta innan halvljuset höger fram f&[…]