Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knight8806
Hur gör man med en Volvo som är 6+ år gammal? Jag tror inte de flesta kunderna är villiga att betala ett lägre pris för en s.k. "fuskservice", där verkstaden endast byter ut olja och filter samt ger en originalstämpel. I alla fall inte de som bryr sig om bilen och vill ha ett långt och problemfritt ägande. En service ska vara mer en olja och filter. Man ska kontrollera bilen också efter konstens alla regler så att den håller och är säker i minst ett år fram. Känns lite tokigt att lämna in bilen med tillägget att verkstaden inte ska snåla med servicen bara för att den är 6+ år gammal och gärna (i så fall) debitera en högre kostnad om arbetet kräver det.

Vad tycker ni?

Källa: http://www.teknikensvarld.se/2013/06/08 ... l-i-boken/
Användarvisningsbild
av MartinS
På tiden att någon tidning skriver om det, jag tycker det är förj-vligt och tyvärr lite av att spika igen sin egen kista för märkesverkstäderna.

/Martin
Användarvisningsbild
av Nexus
Ser ingen större skillnad mot en fullservice. Oftast är det just bara kontroller som utförs sant oljebyte i motor. När jag jobba som mek på 90 talet så var det riktiga servicar man plocka isär bromsar mm sista åren runt år 2000 var det bara kontroller och oljebyte motor+ ev kupefilter och luftfilter. Man blev knappt smuttsig om händerna längre vid en service.
Vi hade kunder som valde en billigare verkstad för priserna var dyra. Sen kom lilla verkstan köpte reservdelar hos oss. Då fråga vi vad de gjorde på den stora servicen då de bara köpte ett oljefilter när det handlade om mera som skulle bytas vid den servicen. Då kom svaret vi byter oljan och kontrolerar lite saker. D v s kunden fick ett billigare pris men inte ens hälften av vad som ingår i en orginalservice utfördes ........
Nexus, är det inte så att exempelvis kupéfilter och bromsvätska också utelämnas för det priset? Inte heller lär arbetet vara noggrant utfört eftersom priset är så lågt, vilket innebär mindre verkstadstid.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nexus skrev:Ser ingen större skillnad mot en fullservice. Oftast är det just bara kontroller som utförs sant oljebyte i motor.
Fast om man ser en stämpel för t.ex. 12000mil service från en märkesverkstad så vill man ju tro att t.ex. tändstift är bytta då om man vet att det skall göras då. Sådana är sanktionerade fuskstämplar gör det väldigt knepigt för tredjefjärdeköparna... Samma personer som volvohandlarna nu vill komma åt tack vare dessa fulstämplar.

/Martin
av estufo
MartinS skrev:På tiden att någon tidning skriver om det, jag tycker det är förj-vligt och tyvärr lite av att spika igen sin egen kista för märkesverkstäderna.

/Martin

Men alltså hallå,
Volvos niceprice service är ju ingen fuskservice, så typiskt att en liten allbilsverkstad gråter ut, och strategiskt har en Volvo polisbil i bakrunden.

Det blir billigare för bilar 6+ att serva och underhålla bilen hos en auktoriserad verkstad. Är väl bara bra? Eller hatar alla dom verkstäderna?

Mvh
av Andis
Jag tycker alltid det känns som att desto äldre bilen blir desto mer service kräver den.

Brukar ju sluta med att dom hamnar hos mindre verkstäder då med lägger Tim priser för att det blir ohållbart dyrt annars att hålla igång gamla bilar.

Men på senare tid har märkes verkstäderna kommit ikap det försprånget lite.

Med vänlig hälsning,
Andis
av SEpaket
Som jag fått saken förklarad för mig så innebär "Nice price" inte att man struntar i kontrollerna eller något sådant. Det handlade om att man struntade i att kolla nivån på spolarvätska etc. En gång har jag lämnat in på Volvos NP-service och då fick jag en diger kontrollista tillbaka. Man hade noterat mönsterdjup i däcken och allt möjligt. Däremot har jag de senaste åren lämnat på en mindre verkstad där jag känner ägaren. Jag får alltid med egna ögon se vad han har bytt, han dokumenterar betydligt bättre, han har 20 år i branschen till skillnad från många på Bilia som gått ut fordonslinjen bara några år tidigare, hittar han några småfel så fixar han det gratis (han säger att det ingår i servicen om det bara tar några minuter extra) och han är billigare. Så småverkstäder måste inte vara ett dåligt alternativ heller.
När man lämnar in sin bil på verkstad för service gäller det ju att man känner meken som gör jobbet om man vill vara säker på att det blir utfört. Nu säger jag inte att alla fuskar, långt ifrån, men man har ju läst väldigt mycket om fuskande med serivcar, gäller alla märken. Allt från att bara hälla i ny olja, låta gamla filtret sitta kvar till att bara blåsa rent luftfiltret. Självklart får man betala för nya filter.
Hur vet man idag att servicen är korrekt utfört till 100%, om du inte gör det själv eller är kompis med meken?

Sen vet jag inte om ni kallar det fuskservice om man väljer bort vissa punkter från protokollet?
Personligen tycker jag en sån grej med koll av spolarvätskan är onödig, iaf för den större majoriteten bilägare.
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]