Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
#669797
Skulle överföra dagen innan leveransen. Hemifrån. Sen maila screenshots och hämta bilen dagen efter.
Så betalade jag handpenningen. Hade det varit litet Nisses, hade jag inte gjort det.
Jag provade med överföring men det gick inte. För stor belopp. Det var bara att sticka till banken och fixa postväxel
Att överföra hos företaget, skulle inte heller funka. Min dosa är låst till min dator hemma.
av Lövet
#669806
Hmm, det var ett lite konstigt förfarande. Screenshots är ju inte direkt jättesvårt att förfalska...

Men så länge alla nöjda och glada så visst.
av mikebike
#671907
kamilenski skrev:Min dosa är låst till min dator hemma.
Samma här, men två av mina datorer är bärbara och jag har 200 meter till Bilia. :wink:
andreas_lofgren skrev:Man sitter hos säljaren och använder hans dator och gör överföringen.
Jag ville göra så, men Bilias ekonomiavdelning sparkade bakut eftersom överföringen tar (knappt) ett dygn och jag kan annulera betalningen direkt när jag gått ut genom dörren.
Jag ringde min bank och frågade om det gick att utföra en icke reversibel betalning, men det var inte möjligt.

Istället blev det att cykla in till Stockholms centrum och hämta en postväxel istället. Det gick däremot ganska fort eftersom jag beställde den per telefon.
av Lövet
#671909
Bilias ekonomiavdelning består då av folk som inte vet vad de pratar om. En överföring som görs under tidpunkter där bankerna är online (dvs dagtid ej helg) kan inte backas eller annuleras.

Ironiskt nog har jag själv köpt bil på Volvo i Borås genom att göra exakt så.
Användarvisningsbild
av sthlm
#672119
Det säkra före det osäkra då det gäller pengar och framförallt när bilar är inblandade.
Folk dödar för pengar... inte för att jag tror att någon skall dö men pengar gör folk till idioter.
Jag sålde en bil till en man jag bodde granne med och som jag kände genom jobbet.
Verkade vara en reko kille men han betalade aldrig bilen och nu har jag kontakt med två till som han blåst.

Nu gjorde jag istället det motsatta häromveckan då jag köpte en bil av en kille och satte in pengar på hans konto från hans dator på jobbet direkt.
Upplyste honom om att vi måste kolla så att pengarna verkligen gick direkt till hans konto så att jag inte kunde avbryta transaktionen när jag kom runt hörnet.
Detta var inget han tänkt på men det fördes över direkt så det var inga problem.
Han verkade nöjd med att jag körde med öppna kort och jag fick känslan av att han skulle få det svårt att gömma sig om han nu blåst mig på något sätt.
Nu handlade detta om en lite större firma dock med en omsättning på dryga 25 miljarder i sverige och företaget fanns kvar idag när jag tankade.

Vad jag vill ha sagt är att den du tror dig kunna lita på kan mycket väl vara en riktig skitskalle utan avsikt att göra rätt för sig medans den "anonyma" personen på blocket kan vara din bästa vän.
Användarvisningsbild
av Guligan
#672134
llesrof skrev:VISA-kort eller motsvarande borde ju fungera.
Det fungerar säkert med VISA eller Master Card hos dem som har kortterminal vilket ju alla större handlare har.
Men man är nog i många fall rädd för kortavgifterna. Har du ett bankkort med t.ex. Master Card så är kostnaden försumbar. Är det ett kreditkort så kostar det handlaren i runda tal 2 Tkr för ett köp på 100 Tkr.
av kamilenski
#672199
VISA tar 3%!

Därför vill inte en del av handlare sälja på VISA. I Danmark, lägger de på 3% på priset.
Användarvisningsbild
av Guligan
#672237
3% är i överkant. Diners och AMEX ligger på de nivåerna. VISA och MasterCard är "billigare" för säljaren. Dock tillkommer en fast inlösenkostnad som gör att totalkostnaden ändå kan bli 3% i slutändan för småköp.
Användarvisningsbild
av Guligan
#672239
Och handlar man på bankkort (dvs inte kreditkort) så är det bara den fasta inlösenkostnaden säljaren betalar. Det kan dock vara svårt att hålla isär vilket kort som är vilket, så jag förstår att en del är ovilliga att ta emot såpass stora kortbetalningar.

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]