Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
#669564
Vill köpa en bil av en firma. Ingen Kalle Anka firma dock ingen jättestor.
Säljaren vill att vi sätter in pengar på firmans konto.Törs man göra det?
Handpenningen kom fram iaf.
av llesrof
#669568
Eh... vill de att du betalar i förskott eller vill de bara ha betalt via banköverföring? Varför tar de inte en bankväxel som alla andra seriösa bilfirmor?
av kamilenski
#669571
llesrof skrev:Eh... vill de att du betalar i förskott eller vill de bara ha betalt via banköverföring? Varför tar de inte en bankväxel som alla andra seriösa bilfirmor?
Typ i förskott. Har mycket exklusiva bilar i hallen. Jag vill inte verka dum...
Har fått iaf ett kontrakt med firmanamn, kontonr...
av kamilenski
#669590
Ok. Så får det bli. Tack.
P.s. Jag tror inte de blåser mig. Men om det omöjliga med konkursen inträffat JUST denna dag, kan det bli stora problem.
av Mwi
#669596
Idag tar väl många företag kort? Men ifall du skall betala med kort,kolla vilken betalgräns du har på kortet.
Ps. Lycka till med den nya bilen :D
av Arnold
#669701
White skrev:Man betalar BARA, om ens det, handpenning i förskott, inget annat!

Köper man något betalas varan vid avhämtning enligt mig, punkt slut!
Håller med dig. Det finns ingen anledning att betala mer än handpenning innan leverans. Man kan ju undra vad anledningen är till att de vill ha det så. Detta låter inte seriöst. Sedan spelar det ingen roll hur exklusiva bilar de har i hallen. Skulle de kursa så finns det inte en chans att få tillbaka en spänn. De kan ju känna till att en konkurs är på gång. (om man nu ska måla fan på väggen) Nej en postväxel ska det vara.
av kamilenski
#669780
Har en postväxel i fickan. Och visst är konkursen enda "men" vad det gäller lite större företag. Kollade med fogden för skojs skull :) Mycket trolig jag skulle få 0 kronor! Haha. Kul.
Och detta har inget med förtroendet att göra. En anställd säljare behöver inte kenna till ev konkurs.
av Lövet
#669793
Vänta här nu, är det vid leverans du ska föra över pengar eller innan? Tycker inte riktigt det framgår. Om det är vid leverans så är det exakt så jag köpt alla mina bilar hos firma. Man sitter hos säljaren och använder hans dator och gör överföringen.

Föra över i förskott kan jag inte hitta nån bra anledning att göra. Men vid seriösa (=märkeshandlare) skulle jag kunna göra det också. Inte en chans att en sådan typ av handlare försöker lura dig. Däremot "Kalle på Hörnet" - då är det cash vid leverans som gäller.
Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]

Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]