Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Avuriel
#672368
Jag skall köpa bil på Bilia Sisjön i Göteborg. Försäljaren vill att jag skall betala bilen två dagar i förskott med en vanlig banköverföring. Är det att lita på? Det är ju iofs inga problem för min del att utföra. Men vågar man?
När jag fick orderbekräftelse fick jag även med ett dokument med anvisningar och olika alternativ på betalning då med kortbetalning skall göras senast en dag i förskott, Överföring minst 2 dagar i förskott och via inbetalningstalong är det 4 dagar i förskott. Postväxel eller bankväxel var inget listat om förskottsbetalning.

Är detta normalt för Bilia?
av Mwi
#672410
kamilenski skrev:VISA tar 3%!

Därför vill inte en del av handlare sälja på VISA. I Danmark, lägger de på 3% på priset.
Tror du blandar ihop det lite,avgiften på 3% i Danmark är en valuta avgift. I Sverige styrs avgiften för affären om du betalar med bankkort eller kreditkort inte om det är exempelvis är Visa.
av Lövet
#672432
Som kortkund idag får man enligt kortbolagen inte vägra att ta emot vissa kort. Det innebär att man exempelvis måste ta emot både VISA betalkort och VISA kreditkort. Dock är avgifterna flerfaldigt högre på kreditvarianten är betalkortsvarianten. Därav att de flesta bilhandlare väljer att inte ta kort som betalsätt för bilar alls. Det är helt enkelt för dyrt om kunden kommer med "fel" typ av kort.
av JohnB
#672448
Jag skulle nog inte betala i förskott om det gällde mer än några tusenlappar vilket gissar att det gör i det här fallet. Jag köpte S60'n med VISA och farsan köpte sin CRV med VISA, tror han gav närmare 160k för den och det var inga problem. Ska du hämta bilen en vardag så ser jag ingen anledning till varför det inte ska funka med bankväxel då säljaren kan ringa och verifiera den direkt innan du får nycklarna. På helger är det värre däremot. De flesta bilfirmor lägger ju dessutom in kreditköp med återtaganderätt ifall det inte går att verifiera betalningen direkt.

/John
Användarvisningsbild
av Avuriel
#672480
JohnB skrev:Jag skulle nog inte betala i förskott om det gällde mer än några tusenlappar vilket gissar att det gör i det här fallet. Jag köpte S60'n med VISA och farsan köpte sin CRV med VISA, tror han gav närmare 160k för den och det var inga problem. Ska du hämta bilen en vardag så ser jag ingen anledning till varför det inte ska funka med bankväxel då säljaren kan ringa och verifiera den direkt innan du får nycklarna. På helger är det värre däremot. De flesta bilfirmor lägger ju dessutom in kreditköp med återtaganderätt ifall det inte går att verifiera betalningen direkt.

/John
Kollade på ett papper som följde med orderbekräftelse från Bilia. Där står att bilen måste redan vara betald före leverans vilket medför att där gäller i stort sett alltid förskottsbetalning. Blir antagligen kort eller banköverföring för min del.
av Lövet
#672587
Chansen att Bilia knycker dina pengar är väääääldigt liten bara för att överföringen sker i förskott.

De rånar dig på servicepriserna sen istället :twisted:
Användarvisningsbild
av Avuriel
#672626
andreas_lofgren skrev:Chansen att Bilia knycker dina pengar är väääääldigt liten bara för att överföringen sker i förskott.

De rånar dig på servicepriserna sen istället :twisted:

Blir serviceavtal i 3 år. Efter det blir det säkert en annan. Tror på Mechanum.
av Bilhandlarn
#673374
Avuriel: Du behöver inte oroa dig att förskottsbetala till Bilia eller andra större aukt. åf.
Det är praxis att pengarna ska finnas bokförda hos dem innan avhämtning.

Jag är själv mindre bilhandlare och avkräver aldrig mina kunder på förskottsbetalning (dock handpenning). Dock så ska jag ha pengarna till godo vid avhämtningstillfället i form av; pengarna förs över via bank om vi har samma bank, postväxel eller kontant.
Kort tar jag inte p.g.a de höga avgifterna om någon vill betala med kreditkort som jag inte får vägra.

Jag anser det inte oseriöst att mindre handlare inte tar kort då det helt enkelt blir för dyrt för oss. Jag tycker det hade varit underbart att ta kort och slippa åka till banken med postväxlar eller kontanter stup i kvarten, men det blir för höga kostnader.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]