Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av nanne
Hej,

Vad gäller och vad ska man tänka på om man som köpare är intresserad av köp av en leasad bil.

Säljaren är ett AB.
Leasingkontraktet ska inte övetagas.
Köparen är en privatperson.

Ska man ha skriftligt från leasingbolaget att affär får göras?
Inlösen av restvärde?
mm.mm.....

Tacksam för lite tänkvärda råd innan affär blir av
av blådåren
Eftersom det är Leasingbolaget som äger bilen så är det rimligen dom du ska göra affären med.
Så ja!, du ska definitivt börja med att kontakta leasing-bolaget så talar dom om vad som gäller !.
av kamilenski
Säljaren bör lösa ut bilen innan försäljning. Och visa intyg på att bilen är fri från krediten! Annars kan du betala flr den 2 ggr!
av Lövet
Det kan ju vara så att säljaren inte har pengarna löst att lösa bilen och det blir också 1 extra ägare i onödan. Jag köpte alldeles nyss en leasingbil och då pratade jag med leasingbolaget som sedan skickade en faktura till mig på restvärdet. Den betalade jag och då skrev leasingbolaget över bilen på mig (eller rättare sagt min sambo). Hade priset varit över restvärdet hade jag bara betalat överskjutande belopp till säljaren men nu behövdes inte det.

Kamilenski har absolut en viktig poäng. Betala inte till säljaren för han kan inte göra nåt ägarbyte!
av nanne
Tack för alla svar.

Jag har kollat regnr via transportstyrelsen, får bara fram att bilen står som leasad.Hur kolla vilket leasingbolag som står som ägare?
av Lövet
Det brukar så "Leasinggivare". Däremot är det inte säkert att du får ut någon information från det bolaget ändå utan att säljaren hjälper till. Du kan inte bara ringa och efter restskuld eller liknande. Du behöver avtalsnummer och lite annat.
av kamilenski
Bolaget som äger bilen, behöver INTE uppge något! Säkraste sättet är att be säljaren lösa ut bilen. Transportstyrelsen HAR UPPGIFTER OM BOLAGET!!!
Ring en gång till. Du kanske blir kopplat till en mer hjälpsam person. Sen kontaktar du bolaget och frågar hur göra. Men detta att köpa kredit bil, kan vara riskfyllt!
Speciellt om säljaren vill lösa krediten med dina pengar!
av JohnB
Nu köpte jag iofs inte en leasad bil utan en som var köpt med volvofinansiering. Jag ringde Volvofinans men fick inte ut ett jota då det tydligen är strängt förbjudet att lämna ut sådan info till tredje part. Jag frågade då vilka som hade rätt att begära ut den typen av information och det har ägaren och banker vid lösning av lånet i förtid. Så jag släpade med mig säljaren till mitt bankkontor och hon i kassan ringde upp Volvofinans och frågade hur mycket pengar de ville ha och sedan drog hon avtalad köpeskilling från mitt konto, satte in det som Volvofinans skulle ha till dem och resten på säljarens konto. Sedan fick vi varsin kopia på att skulden var löst. Funkade himla smidigt och kändes säkert då säljaren aldrig kunde förfoga över pengarna som var kreditbolagets. Trist bara att bankerna avvecklar sina kontor för i dessa lägen är dom bra att ha :) .

/John
av kamilenski
Om bolaget går med på detta, blir det klart smidigaste och säkraste sättet att genomföra köpet!
Användarvisningsbild
av Guligan
JohnB skrev:Trist bara att bankerna avvecklar sina kontor för i dessa lägen är dom bra att ha :) .

/John
Du kan ju även åka till Volvofinans bankkontor = Volvohandlaren... :-)
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]