Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1001358
Nej knut jag vet inte slutet men av erfarenhet vet jag att det är bara att betala in boten snällt detsamma gäller för Sofie.
Vet även att Q park och allt vad de har kallat sig inte är balla att ha med att göra de är ett jävla pack rätt o slätt.
av Lidlund
#1003802
Hej!

Jag har ett "intressant" ärende som jag håller på "diskutera" med Hojab parkeringsservice.

Jag parkerade i Akalla, Stockholm och ser följande skylt vid infarten till parkeringsplatsen.
Bild

Går fram till automaten för att se mer exakt på villkoren.

På automaten ser jag då följande information;

Bild

Klickbar bild. 5 kr timmen, 20 kr dygn.


Då betalar jag 20 kr för att täcka den tiden jag ska stå (Biljetten löses vid 16, jag beräknar åka vid 11-12 dagen efter)

Kvitto:Bild

Det intressanta är att jag får P-böter för jag inte har P-skiva och trots omfattande försök att få Hojab att förstå att jag har betalat biljett och därigenom inte behöver någon P-skvia så vägrar dom inse det.

Den stora frågan;Är det mitt ansvar att se till att P-biljetten har rätt tid eller är det helt enkelt så att jag har rätt att stå där så länge jag betalar erfodlig taxa?

Borde finnas fall där parkeringsbolagen dragit boten/avgiften till tingsrätt på grund av felaktig tid på biljett men har inte hittat nått.

Vad säger ni, ska jag dra det till tinget eller inte?
av Daniel73
#1003899
Du är skyldig att se till så biljetten visar rätt.
Korrekt metod hade varit att ringa och felanmäla automaten då den inte tar hänsyn till dygnspriset.

Det är sluttiden som står på biljetten som gäller och inte hur mycket man betalat.

Dock så kan man ju rimligen tycka att dom borde dtryka den på goodwill då du ju försökt göra rätt för dig men inte uppmärksammat att deras maskin var felaktigt programmerad.

Går dom inte med på det är det klart billigare att betala boten än att ta det till tingsrätten.
Även om du vinner så får du stå för dina kostnader (förlorad arbetsinkomst resa etc) till stor del själv
Användarvisningsbild
av erikn
#1003942
Definitivt ta det till tingsätten. Kostar ca 500 kr, men då de gjort fel borde det vara de som ska betala avgifterna till tingsrätten. Värt varenda krona i förlorad arbetsinkomst om du frågar mig att ta dem till rätten.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1004141
Hur ser biljetten ut? Står det 20:29 som sluttid?

Kan nog bli lite knepigt att få igenom det om de insisterar. Du har ju ändå accepterat betalningen. Men om jag vore parkeringsbolaget hade jag givetvis rivit boten.
av Lidlund
#1004143
Hej

Biljetten säger sluttid 2029, men det framkom även hur mycket jag betalat. Tycker det är rimligast att dom borde riva och bara gå vidare då jag betalat.
av Daniel73
#1004358
Lidlund skrev:Hej

Biljetten säger sluttid 2029, men det framkom även hur mycket jag betalat. Tycker det är rimligast att dom borde riva och bara gå vidare då jag betalat.
Tyvärr så bedriver dom verksamheten för att tjäna pengar och kan dom få in pengar så ser dom till att få det.

Biljetten är felaktig men ansvaret för att ha en giltig biljett i rutan är ditt.

Jag hade provat goodwillspåret men om dom inte är med på det hade jag betalat för att slippa en massa krångel och kostnader.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1004766
Lidlund skrev: Det intressanta är att jag får P-böter för jag inte har P-skiva och trots omfattande försök att få Hojab att förstå att jag har betalat biljett och därigenom inte behöver någon P-skvia så vägrar dom inse det.
Skylten säger att du ska ha P-skiva. Du hade ingen P-skiva. Boten säger att P-skiva saknas. Jag ser inget fel i Hojabs resonemang.

Var någonstans står det att en P-biljett är samma sak som en P-skiva, och/eller att de som har en biljett ska undantas från regeln att en P-skiva ska visas?
Jag säger inte att det inte finns någon sådan regel, men försöker man få boten avskriven, så underlättar det ju om man kan hänvisa till något regelverk som entydigt säger att en biljett även räknas --och är att betrakta som-- en P-skiva på områden där P-skiva krävs.
  • 1
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.

Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]