Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
#1004796
Mabuse skrev:
Lidlund skrev: Det intressanta är att jag får P-böter för jag inte har P-skiva och trots omfattande försök att få Hojab att förstå att jag har betalat biljett och därigenom inte behöver någon P-skvia så vägrar dom inse det.
Skylten säger att du ska ha P-skiva. Du hade ingen P-skiva. Boten säger att P-skiva saknas. Jag ser inget fel i Hojabs resonemang.

Var någonstans står det att en P-biljett är samma sak som en P-skiva, och/eller att de som har en biljett ska undantas från regeln att en P-skiva ska visas?
Jag säger inte att det inte finns någon sådan regel, men försöker man få boten avskriven, så underlättar det ju om man kan hänvisa till något regelverk som entydigt säger att en biljett även räknas --och är att betrakta som-- en P-skiva på områden där P-skiva krävs.
På apparaten står att det är avgift. MEN, att man kan få stå gratis i två timmar mot p-skiva. Om man betalar behöver man ingen p-skiva. Så tolkar jag det då det i princip är så det står på apparaten.
av Daniel73
#1005357
erikn skrev:
Mabuse skrev:
Lidlund skrev: Det intressanta är att jag får P-böter för jag inte har P-skiva och trots omfattande försök att få Hojab att förstå att jag har betalat biljett och därigenom inte behöver någon P-skvia så vägrar dom inse det.
Skylten säger att du ska ha P-skiva. Du hade ingen P-skiva. Boten säger att P-skiva saknas. Jag ser inget fel i Hojabs resonemang.

Var någonstans står det att en P-biljett är samma sak som en P-skiva, och/eller att de som har en biljett ska undantas från regeln att en P-skiva ska visas?
Jag säger inte att det inte finns någon sådan regel, men försöker man få boten avskriven, så underlättar det ju om man kan hänvisa till något regelverk som entydigt säger att en biljett även räknas --och är att betrakta som-- en P-skiva på områden där P-skiva krävs.
På apparaten står att det är avgift. MEN, att man kan få stå gratis i två timmar mot p-skiva. Om man betalar behöver man ingen p-skiva. Så tolkar jag det då det i princip är så det står på apparaten.

Var det inte P-skiva mellan 18-20?
Användarvisningsbild
av erikn
#1005363
2 timmar fri parkering alla dagar 8-20. Under sitter en skylt med P-skiva.

Och på apparaten står det att man kan stå gratis mot p-skiva. Men har man betalt bör man inte behöva p-skiva.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
#1005371
Så tolkar jag det också.. Har man inte giltig biljett är det p-skiva som gäller.
Själva nöten här är ju om biljetten ska räknas som giltig eller inte... Det är betalt för ett dygn men tidsstämpeln är felaktig.

Att inte p-skiva fanns är ju korrekt. Det kan man inte överklaga. Man måste rikta in sig på biljetten. (Får man den att räknas som giltig är boten felaktig då det då inte behövs p-skiva.)
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1005372
erikn skrev: Och på apparaten står det att man kan stå gratis mot p-skiva. Men har man betalt bör man inte behöva p-skiva.
"bör"

Enligt skylten skall p-skiva användas, oavsett anledningen du står där.

Du kanske kan överklaga med att P-bolaget sänder dubbla budskap i och med att vad som står på automaten skiljer sig från vad som är skyltat.
Användarvisningsbild
av joel80
#1005374
P-skiva skall användas OM man ska ta del av fri parkering.

Förtydligan:
Det är alltså vad jag tror dom menar med skyltningen (eftersom det är standard), och det man bör koncentrera sig på om man ska överklaga. Själva skyltningen med alla tilläggstavlor under P-skylten motsäger ju varandra annars.. Att man både behöver biljett och har fri parkering 2h stämmer ju inte.
av Daniel73
#1005379
joel80 skrev:P-skiva skall användas OM man ska ta del av fri parkering.

Förtydligan:
Det är alltså vad jag tror dom menar med skyltningen (eftersom det är standard), och det man bör koncentrera sig på om man ska överklaga. Själva skyltningen med alla tilläggstavlor under P-skylten motsäger ju varandra annars.. Att man både behöver biljett och har fri parkering 2h stämmer ju inte.
Fast om man ska hårddra det så är det innebörden av skyltarna.
Man måste ha biljett och pskiva även när det är gratis.

Korrekt hade varit gratistid och pskiva på samma delskylt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1005402
Ja.. Det är nog felskyltat.. Men isåfall ska dom även lappa alla som har p-skiva men inte har någon biljett.. För även om det är gratis säger skyltarna isåfall att man ska ha biljett alla dagar.

Skulle det stått rätt tid på lappen skulle han inte fått böter. P.g.a att tiden gått ut på lappen (felaktigt) kollade dom om han hade p-skiva.. Nån sån fanns inte och därför gav dom böter.
av victooory
#1074939
Lyfter denna tråd. Lyckats dra på mig 2 kontrollavgifter på 2 dagar. Parkerade fredag kväll på en p-plats jag ofta stått på. Min familj har parkerat där de senaste 50 åren (bor i ett hus precis bredvid) och aldrig fått några böter. Senaste tiden har kommunen anlitat Hojab och nu lappas det vilt i hela staden. Hur som helst, parkerade bilen fredag kväll och den enda infarten till parkeringen såg ut på följande vis: Bild
Hade min fru med i bilen som kan vittna om detta. Följande morgon satt en kontrollavgift i rutan där det står att "tillstånd saknas".

Jag blev såklart förbannad och klagade hela dagen inför min fru. Hon åkte senare på kvällen förbi parkeringen tillsammans med 2 bekanta och pekade då ut skyltningen för dem och kommenterade vad som hänt. Envis som jag är parkerade jag bilen där igen på kvällen eftersom jag ansåg mig ha rätten på min sida. Följande dag satt ytterligare en kontrollavgift i rutan.

Parkeringsvakten har angett att vägmärken är kontrollerade på båda lappar. Har pratat med Hojab på telefon som knappast kommer godkänna mitt överklagande då vakten skrivit att vägmärken är kontrollerade. Har även pratar med Uddevalla kommun som är markägare och de anser att det är upp till mig att skrapa bort färgen över skylten för att ta reda på vad som står där.

Några kloka råd om hur jag ska gå vidare?
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1074947
Vet inte vad lagen säger exakt i detta fallet, men det är ju tydligt att det är en tilläggsskylt, jag skulle gjort mitt bästa för att läsa vad som står där alternativt ringt nummret.

Skulle betalat och gått vidare.

Annars skulle vem som helst bara ha med en svart sprayfärg om man inte gillade skyltningen
  • 1
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]