Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av yaog85
#992462
Hej, Sofie heter jag, nyregistrerad medlem här på forumet! Har en fråga om kontrollavgift jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Detta är första gången jag överklagar själv, min före detta kille brukade göra det (har fått en kontrollavgift tidigare, dock inte med samma överträdelse och de gällde parkering utöver tillåten tid - fick dock rätt den gången och kontrollavgiften revs), men då vi inte är tillsammans något mer är jag lite nervös över vad jag ska göra.

För snart en vecka sedan fick jag en kontrollavgift från Q-park med överträdelsen "Ej parkerad inom markerade plats" när jag parkerade utanför min vanliga butik för att handla. Mitt vänster framdäck hade tydligen kommit över på en intilliggande parkeringsplats, vilket är korrekt, vilket jag dock inte uppfattade när jag parkerade.

Hittar inga skrivfel i kontrollavgiften eller liknande tyvärr, allt verkar stämma på den med registreringsnummer, fordon och allt. Det står även att de skall ha tagit foto.

Skyltningen på området är vid infarten är E20/E21 - förbud att parkera, område (tror det är rätt skyltnummer, det är i alla fall skylt med gul botten, röd ram och parkeringsförbudssymbol i mitten och "upphör" tavla bak på) samt inne på området vid parkeringsplatserna P-skylt och piltavlor längs de målade parkeringsrutorna (stod ungefär mitt emellan två p-skyltar/piltavlor som båda pekade mot mig, en från höger och en från vänster).

Tyckte att kontrollavgiften var lite väl onödig då parkeringen i princip var helt tom på bilar, så man störde ingen, hörde därför av mig till Q-park som givetvis inte vill riva kontrollavgiften, utan hänvisar till att jag ska betala den. Skickade även ett mail till markägaren som står på Q-parks sida och säger "Du får vända dig till Q-park, men jag kan inte se att de har gjort fel".

Efter ännu en kontakt med Q-park säger de nu att de kommer dra mig inför domstol om jag inte betalar. Hur tror ni det kommer gå om man väljer att gå till domstol? Tror ni man har någon chans att vinna, trots att däcket stod utanför parkeringsplatsen över i en annan ruta?

Är det bara att betala kontrollavgiften?
Användarvisningsbild
av Mabuse
#992475
Stod hela däcket utanför?

Å ena sidan vill jag se fler som vinner mot Q-park, å andra sidan... Det finns till och med en Facebook-grupp dedikerad till personer som inte kan parkera ordentligt. https://www.facebook.com/groups/8249203 ... 9/?fref=ts
Jag tror på fullt allvar att Slarv kommer att vara orsaken till mänsklighetens undergång. Bara för att det är tomt på resten av parkeringen innebär det inte att det är ok att slarva när man parkerar, men det är min personliga åsikt. Se det som priset på en lektion i att vara mer uppmärksam när du parkerar.

Om du bestämmer dig för att låta Q-Park driva ärendet till tingsrätten så kommer det att hanteras som ett litet mål, där varje part betalar sin egen advokatkostnad oavsett vem som vinner. Tidigare var högsta beloppet 400 eller 600 kr (minns inte vilket) för domstolens administrativa kostnader, men det kan ha höjts. Oavsett så kommer du inte bli ruinerad av att förlora om detta händer.
Användarvisningsbild
av joel80
#992486
Jag tror du inte har något för att överklaga..annat än att få Qpark att jobba lite mer för sina pengar, vilket inte är helt fy skam det heller. ;)

Du verkar ha gjort fel.. Alltså parkerat på ett felaktigt sätt. Att parkeringen var tom är ingen förmildrande omständighet och du har troligen ingenting att sätta emot eftersom, även om det är grinigt av p-vakten, så är boten rätt utfärdad. I allafall vad man kan bedöma av din beskrivning.

Att dom hotar om att ta det till rätten är för att dom vill slippa lite brevväxling.. Man har alltid rätt att överklaga en bot.. Du kommer få ett svar om att din överklagan inte godkänts och att du ska betala boten.
av Lövet
#992509
Känns som en rätt tröstlös bot att överklaga. Du har fel. De har rätt.
De kommer inte skriva av den bara för att de inte "orkar" driva ärendet om det är det som du hoppas på.
Användarvisningsbild
av Nexus
#992628
Har inte direkt med böter göra eller jo det har det. Vi har securitas som vaktbolag på jobbet. När jag någon gång råkat dra igång larmet så tar det upp till 1 timme innan de infinner sig på företaget. Vi hade ett falsklarm i helgen och man kunde tydligt läsa på lappen att från larmet gick så tog det 40 min innan de var på plats.
Nu till nästa sak. Jag parkera lite snabbt inne på gården hos en bekant och sprang upp med varor i 10 minuter när jag kom ut hade securitas lappat bilen :evil: . De har tydligen prio lappa bilar som inte allt hindrar eller står ivägen men åka på inbrottslarm är inte så viktigt?? Jobba som tjuv är ju lugna gatan då man hinner tömma hela företaget innan något vaktbolag dyker upp.
Jag betalade självklart boten då jag vet jag inte fick parkera där men blir lite sur när jag tycker de borde prioritera bättre eller har de oxå bara börjat med enkla snabba inkomster...
Användarvisningsbild
av joel80
#992641
Gäller att tjuvarna ser till att parkera lagligt när dom ska stjäla nått bara! Annars går det åt he**te.. För tjuvarna alltså.
av libertin
#997704
StringerBell skrev:Roade mig med att "åka" gatan med hjälp av google maps och det verkar vara denna skylt:

Bild

För klarhetens skull skulle det alltså stå "Övrig tid: P - Avgift". I många svenska städer gör det också det på lastzoner, men givetvis vill kommuner att så många privatbilister som möjligt skall vara avskräckta att ställa på lastzon så det finns inget incitament för ett förtydligande i deras favör.
Korrekt.
av libertin
#997705
Surkart skrev:
SvenB skrev:För att lasta eller lossa kanske :D I normala fall får vem som helst stanna för att lossa eller lasta, men i detta fall endast lastbilar
Men det är ju det som är grejen. Tilläggsskylten anger att lastbilar INTE får stanna.
Precis. Så tolkar jag det också. Får se vad Tingsrätten säger om det. Har överklagat polisens avslag på mitt bestridande.
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]