Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av AutoFredrik
#980797
Hej!

Har hyrt p-plats ett år nu och betalat 6 månader i taget.
Kommer flytta efter sommaren och valde därför att inte betala förra fakturan i tron om att P-tillståndet som företaget skickat med skulle bli ogiltigt och jag rev fakturan. Ringde i samma veva företaget för att höra om det fanns någon kortare period än 6 månader jag kunde hyra på med de villkor som gällde, men det fanns inte. Valde därför att betala 1 månad i taget genom automaten på parkeringen.

Idag fick jag hem en ny faktura med påminnelseavgift :!: lite förvånad var jag...
Kollade upp reglerna och det står klart och tydligt att man måste säga upp sitt avtal minst 1 månad innan avtalet löper ut. Betyder allt detta att jag måste betala för 6 nya månader nu likt förbannat eller kan jag hoppas på att de är förstående och låter mig säga upp mitt avtal direkt om jag står för påminnelseavgiften och berättar att jag redan betalat för 1 månad?

Kommer ringa och fråga dem imorgon om detta och hoppas de är snälla mot mig.
av SirDuke
#980880
Det låter motsägelsefullt. Det låter som att du haft ett tidsbegränsat avtal. Ett sådant ska inte behöva sägas upp utan det upphör givetvis när slutdatumet infaller. Men finns det även något villkor som säger att avtalet förlängs automatiskt om du inte aktivt säger upp det? Jag *tror* inte det är juridiskt giltigt. Där det är ojämbördiga parter (företag vs. privatperson) ser lagstiftaren till vad som är skäligt för dig som kund. Ett hyreskontrakt på en bostad ska förlängas automatiskt eftersom det i regel ligger i ditt intresse. Likaså en hemförsäkring, den ska inte förfalla bara för att kunden glömt att förlänga den eftersom försäkringsskydd är så viktigt för kunden. Prenumeration på en tidning eller medlemskap i en förening räknas däremot inte som oumbärliga för kunden så ifall det finns ett slutdatum i avtalet ska det inte förlängas automatiskt. Prejudikat finns från Linköpings hovrätt. Jag *tror* detsamma gäller för ditt fall med det tidsbegränsade parkeringstillståndet. Men då ska det inte vara tillsvidareabonnemang som du rent praktiskt betalar för var 6:e månad utan det ska verkligen finnas ett slutdatum.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#980925
Det borde stå i hyreskontraktet hur lång uppsägningstid det är. Att du betalar för sex månader i taget är mer en administrativ lösning av betalningen om det inte tydligt är skrivet att du hyr platsen sex månader åt gången.
av AutoFredrik
#980949
Varje nytt p-tillstånd jag har fått hemskickat gäller för en begränsad period. När jag läser på baksidan av fakturan står det att om jag inte säger upp avtalet så förlängs det automatiskt med samma period. Detta är ju inte något som jag reflekterat över förr, därför trodde jag att mitt gamla avtal skulle löpa ut som vanligt (att jag inte får parkera där mer när perioden är slut). ??:-/

Jag har som sagt inte reflekterat över att jag fick nya p-tillstånd automatiskt hemskickat och att jag varit bunden på något vis. :idea:
Användarvisningsbild
av Micce1980
#981710
Mmmm... Parkerade på gatan i Rotterdam i Nederländerna 7/4/2015 och frågade där ett par p-konstaplar på gatan om var man kan lösa en p-biljett. På andra sidan gatan svarade de. Löste en biljett som utfärdades kl 17:02 och i den finurliga automaten fick man även skriva in sitt registreringsnummer som stod med på kvittot. Kom tillbaka till bilen bara för att upptäcka att de vänliga p-konstaplarna utfärdat en bot på min bil kl 17:03 :???:

Gick ifatt de och de svarade, ahaaa var det din bil, eeehh ja svarade jag, ser du några andra utlandsregistrerade bilar här? Inga problem svarade de, din biljett är ju utfärdad innan boten så det löser kontoret. Jaja inget annat att göra..

Idag såg jag ett brev som jag missat i brevlådan, det var påminnelse om att jag ska betala boten :roll:

Hade så klart sparat p-biljetten och boten så bifogade allt till dem så det kommer nog att lösa sig men vad tusan, hur svårt kan det vara... Ska man behöva vara arkivarie av diverse dokument på fritiden för att andra inte kan göra sitt. :wink:
av J0cke
#982263
Idag fick jag en parkeringsanmärkning när jag stod på Dalagatan i Stockholm. Hur tolkar ni denna skylt (se länk), förmodligen inte som mig med flera. Kollegan som stod ett par bilar bakom fick inte någon p-anmärkning.

https://goo.gl/maps/r3bmP
Användarvisningsbild
av Jahaja
#982266
Stoppförbud kl 16-18 (vardagar). Parkeringsförbud kl 9-16 (vardagar) samt måndagar kl 0-6.

Så tolkar jag den, men det kan ju vara fel :)
av J0cke
#982287
Ja, så tolkade denna parkeringsvakt skylten också, men inte jag. Jag fick det till att det är p-förbud måndagar 9-16 och måndagar 0-6, eftersom de är på samma tillägsskylt och stoppförbud 16-18.
Jag fick alltså anmärkning på att jag stod där klockan 15:00 idag.
Det konstiga är att jag har stått på samma gata hela förra veckan utan att få någon p-bot, med parkeringsvakter som går förbi 4-8 gånger om dagen, så då borde några andra p-vakter tolka skylten på samma sätt som jag.
Användarvisningsbild
av Jahaja
#982491
Man läser skylten uppifrån och ner (och vänster till höger).
  • 1
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 85

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]