Sida 1 av 1

Råd vid trafikolycka.

Postat: sön 30 nov 2008, 18:46
av Mackansglt
Skulle behöva lite råd och tips vid en trafikolycka.
Detta gäller en kompis.
Han åkte i vänsterfilen på Essingeleden söderut en lördag i oktober.
Han ligger i vänsterfilen för att strax svänga ner mot väg 222 som går mot Nacka. Han ser att bilen framför honom bromsar och han bromsar också. Han hör då och ser i backspegeln hur bilen bakom honom girar ut i dom högra filerna för att sedan få retursladd och girar mot vänster igen och är på väg mot min kompis högra sida, den sladdande bilen girar igen åt höger för att inte köra på min kompis men sladdar in med sin vänster bakdel i kompisens höger bakdörr. Skadorna på motpartensbil blev en buckla ovanför vänster bakre hjulhus. Dom stannade och skrev skadeanmälan, dom ritade också på skadeanmälan hur olyckan gått till
och anmälan undertecknades av bägge parter. Av ritningen framgår att motparten har sladdat in i kompisens höger bakdörr. Dessutom står det i skadeanmälan att motparten pratade i mobiltelefon vid olyckstillfället.
Kompisen skickar in sin del till sitt försäkringsbolag. Han får efter några veckor ett brev från sitt försäkringsbolag som berättar att motparten har kommit in med en helt annan redogörelse för olyckfsörloppet.

Eftersom som bägge parter har lämnat så vitt skilda redogörelser så kan inte försäkringbolaget inte ge honom ersättning för sina skador, intryckt höger bakdörr.
Han hade tyvärr bara halvförsäkring.

Nu några frågor.

Gäller inte skadeanmälan om den är undertecknad av bägge förarna och händelseförloppet är ritat och beskrivet, jag menar motparten har skrivit under och på ritningen framgår att han sladdade in i min kompis höger bakdörr?
Kan motparten efter detta helt ändra sin redogörelse till sitt fösäkringsbolag och få till att min kompis precis skall byta fil och kör på motparten. Hur man lyckas att köra på någon så att ens egen höger bakdörr blir intryckt och motpartens vänster bakre skärmkant eller hjulhus blir intryckt är för mig ett fullkomligt mysterium.
Kompisens försäkringsbolag har inte ens begärt att få titta på skadorna på hans bil.

Försäkringsbolaget har frågat om det inte fanns några vittnen men det fanns ingen som stannade till.
Synpunkter på vad är det som gäller och hur man bäst kan överklaga beslutet.

Re: Råd vid trafikolycka.

Postat: sön 30 nov 2008, 19:01
av ~Kalle~
Jag flyttar till försäkringsdelen.

Re: Råd vid trafikolycka.

Postat: sön 30 nov 2008, 19:16
av CarMan
När det gäller en skade anmälan så fyller man i framsida tillsamans. där står personuppgifter, försäkringsuppgifter & vad det är för bilar.
man kryssar också i enkla kryss frågor om hur bilarna färdades. Sen ritar man en detalierad skiss.
denna sida gör man altså tilsamans & man måste vara överens om detta (man kontrolerar varandras person nummer m.m. så man ser att det blir rätt.
Nu delas skadeanmälan i 2 delar. efter detta tar man varsin del & fyller i varsin baksida i lugnoro hemma där motparten inte kan blandasig i (här skriver man bland annat hur frot man åkte, om det var mörkt, hur bred vägen var m.m. samt en berättelse över händelseförloppet)

efter detta är det upp till försäkringsbolagen att avgöra vem som är volande (inget de inblamndade gör på plats)

Re: Råd vid trafikolycka.

Postat: sön 30 nov 2008, 19:30
av Mackansglt
CarMan skrev:När det gäller en skade anmälan så fyller man i framsida tillsamans. där står personuppgifter, försäkringsuppgifter & vad det är för bilar.
man kryssar också i enkla kryss frågor om hur bilarna färdades. Sen ritar man en detalierad skiss.
denna sida gör man altså tilsamans & man måste vara överens om detta (man kontrolerar varandras person nummer m.m. så man ser att det blir rätt.
Nu delas skadeanmälan i 2 delar. efter detta tar man varsin del & fyller i varsin baksida i lugnoro hemma där motparten inte kan blandasig i (här skriver man bland annat hur frot man åkte, om det var mörkt, hur bred vägen var m.m. samt en berättelse över händelseförloppet)

efter detta är det upp till försäkringsbolagen att avgöra vem som är volande (inget de inblamndade gör på plats)
Jo, men det har dom ju gjort. Men gäller inte skissen alls av händelseförloppet om bägge parter har undertecknat denna?

Re: Råd vid trafikolycka.

Postat: mån 01 dec 2008, 18:01
av chrissofsweden
Det borde det göra. Jag menar, skadeanmälan som skrivs på plats ska ju räcka så vitt jag vet. Om dessutom båda har skrivit på så borde ju saken vara en biff? Om inte så kan vi ju alla sluta med skadeanmälan då denna ändå inte gör någon nytta?

Usch, nu blev jag sådär lagom grinig.. att det finns folk som gör allt för att slippa betala självrisken och förstöra för någon annan. Sådana personer skall näst intill stenas.. vi har ju försäkringar av en anledning! :-(O)

Hälsa din vän att jag verkligen lider med honom och hoppas han får rätt i slutändan!

/Christian

Re: Råd vid trafikolycka.

Postat: mån 01 dec 2008, 22:30
av DDD
Det som båda parterna skriver under tillsammans gäller. En tydlig framsida på en skadeanmälningsblankett kan vara avgörande. Det som kan vara en nackdel, om det visar sig att parterna efter händelsen inte är överrens om händelseförloppet, är baksidan av en skadeanmälningsblankett. Baksidan är till för att en part ska kunna ge en nogrannare redogörelse för händelseförloppet enligt sin syn av händelsen och den kan normalt sätt inte undertecknas av båda parter. Baksidan av blanketten är något som försäkringsbolgen måste granska innan de fastställer vem som är vållande till kollisionen.
Det som parterna kan göra, för att något sånt här inte ska inträffa är att gemensamt skriva ner ett händelsefölopp med skiss på Te.x ett vanligt A4-papper och skriva under denna med namnförtydligande ort och datum.

Man kan höra med aktuellt försäkringsbolag om hur de vill att man ska gå tillväga för att överklaga deras beslut. Oftast handlar det om att inkomma med nya uppgifter kring ärende (inte påhittade saker utan saker som kanske inte tagit med i utredningen från början) eller kunna överbevisa att handläggarens beslut är felaktigt.

MVH

Re: Råd vid trafikolycka.

Postat: tis 02 dec 2008, 19:02
av Mackansglt
DDD skrev:Det som båda parterna skriver under tillsammans gäller. En tydlig framsida på en skadeanmälningsblankett kan vara avgörande. Det som kan vara en nackdel, om det visar sig att parterna efter händelsen inte är överrens om händelseförloppet, är baksidan av en skadeanmälningsblankett. Baksidan är till för att en part ska kunna ge en nogrannare redogörelse för händelseförloppet enligt sin syn av händelsen och den kan normalt sätt inte undertecknas av båda parter. Baksidan av blanketten är något som försäkringsbolgen måste granska innan de fastställer vem som är vållande till kollisionen.
Det som parterna kan göra, för att något sånt här inte ska inträffa är att gemensamt skriva ner ett händelsefölopp med skiss på Te.x ett vanligt A4-papper och skriva under denna med namnförtydligande ort och datum.

Man kan höra med aktuellt försäkringsbolag om hur de vill att man ska gå tillväga för att överklaga deras beslut. Oftast handlar det om att inkomma med nya uppgifter kring ärende (inte påhittade saker utan saker som kanske inte tagit med i utredningen från början) eller kunna överbevisa att handläggarens beslut är felaktigt.

MVH
Men det är ju det som dom har gjort! Dom har skissat händelseförloppet på första sidan av skadeanmälan, där det det skissas att motparten sladdar in i min kompis höger bakdörr och denna är underteckand av bägge parter.
Det är ju samma sak som att skissa händelseförloppet på en vanlig A4 och bägge parter skriver under eller....

Re: Råd vid trafikolycka.

Postat: tis 02 dec 2008, 22:25
av CarMan
på framsidan ritar man bara hur bilarna träffar varandra, samt personuppgifter. deta ska båda vara eniga om, vilket är lätt när båda har bilarna på plats o titta på.

sen så beskrivar man vad som hänt på baksidan, ut ifrån sin egen storry. deta sker hema i lugn o ro, så motparten inte kan tvinga en till nått...

sen ANTAR JAG att man kan överklaga

Re: Råd vid trafikolycka.

Postat: sön 07 dec 2008, 23:35
av alex960
HAR EN ARBETES KAMRAT SÅ RÅKADE UT FÖR NÅT LIKNANDE DÄR DEN VÅLANDE MOTPARTEN FÖRSÖKTE KOMMA UNDAN MEN DETTA LÖSTE SIG SNABBT OCH SMÄRTFRITT,,,MIN KOMPIS BAD FÖRSÄKRINGSBOLAGET ATT VERIFIERA HANS SIGNATUR NÄR DU TECKNAR EN FÖRSÄKRING BRUKAR DU FÅ ERBJUDANDE OM AUTOGIRO MIN KOMPIS BAD DOM ATT KOLLA OCH DEN STÄMDE TYP TILL 95%,DET FANNS JU INGEN CHANS ATT MIN ARBKOMPIS SKULLE KUNNA SKRIVA HANS SIGNATUR ,MIN KOMPIS FICK SINA SKADOR FIXADE VET INTE HUR DET GICK FÖR DEN ANDRA