Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Xorlon
#174513
Sitter i en riktigt tråkig sits just nu, köpte en 850 2,5 SE 95'a i måndags, o under tisdagen när jag kör på R40 genom borås så har dom skrapat upp motorvägen, o visserligen satt upp skyltar, näst intill hela sträckan genom borås.
Saken är nu den att jag körde försiktigt i 80-90 genom hela borås, men det var mycket svårt att undvika att andra bilar körde tätt intill i ytterfilen eller undvika de personer som så illa tvunget var tvungen att köra om mig o sen lägga sig framför för att köra av en fil.
Nu idag när jag inspekterar bilen så är hela huven, sidorna på fronten och en stor bit av rutan skadad av stenskott.
När jag köpte bilen hade jag kanske 3-4 synliga stenskott på huven (några små lagade sen tidigare som jag inte räknar med) men nu i dagsläget har jag hundratals stenskott på bilen!

Vad kan jag göra i denna situationen? Har inte VV något ansvar att hastighetsbegränsa om risken för stenskott är så stor? Kan försäkringen hjälpa mig med det här? (har helförsäkring hos Volvia) Eller är det rent av något jag bör ringa till kommunen o gnälla över?

Hälsningar Björn
av DDD
#174522
Hej!

Denna skadan kan du anmäla till ditt vagnskadeförsäkringsbolag och möjligen få reglerad där.

Hämtar min skrivelse från en annan tråd här på forumet

"För att svara lite enkelt på frågan:
Om man anser någon vållande till en skada och vill få rätt så handlar det om att kunna styrka vållande, vårdslöset eller någon form av oaktsamhet från väghållarens sida.

I detta fallet så är det svårt att få rätt mot väghållaren om du saknar någon form av dokumentation. Detta gäller även andra typer av händelser som te.x. vid vägarbeten och eller på vägar där underhållet är klart eftersatt. Olyckor där folk kör ner i väghålor och dylikt är inte helt ovanliga. Kommunerna/myndigheter brukar åtgärda felen ganska snabbt efter en händelse som de får kännedom om.
Så skulle detta hända igen så fotografera och dokumentera först innan detta anmäls detta till den som har väghållaransvaret."

I ditt fall så ska skadeomfattningen i första hand hanteras genom objektets försäkring, dvs din vagnskadeförsäkring. Du kommer att bli debiterad en vagnskadesjälvrisk.

MVH
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]