Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Äntligen har jag köpt min andra Volvo någonsin. Ägde en Volvo S60 en gång i tiden som var riktigt trevlig, men efter det har det bara blivit bilar i 40 000–50 000-kronorsklassen.

Nu har jag slagit till lite större och det blev en Volvo V60 2017 D4 med automatlåda. Ingen fabriksny bil såklart, men för mig är det den dyraste bilen jag någonsin ägt! :-D

Bilen har i dagsläget gått 16 300 mil och är skött av den tidigare ägaren enligt alla serviceintervaller. Den är nyservad och fick dessutom ny kamrem redan för två år sedan, vilket kändes som ett stort plus för mig som köpare. Jag har även köpt till en GoSafe Premium-garanti.

Jag har dock några funderingar kring framtida service och underhåll som jag hoppas att ni erfarna här inne kan hjälpa mig med:

Fråga 1: Växellådsspolning
Bilen har aldrig fått växellådsoljan bytt eller lådan spolad. Är det en bra idé att göra detta snart (t.ex. vid 17 000 mil), eller är det för sent nu när den gått så långt utan byte? Vad brukar en sådan spolning landa på prismässigt?

Fråga 2: Batteribyte och registrering
Bilen varnar för låg batterispänning (fick ett prisavdrag från bilhandlaren för detta). Bör jag köpa ett nytt batteri själv och lämna in den på en mindre, billigare verkstad för att få det monterat och inprogrammerat, eller hur hade ni gjort?

Fråga 3: Auktoriserat eller fristående vid detta miltal?
Finns det någon vits med att fortsätta serva hos en auktoriserad Volvo-verkstad vid det här miltalet, eller är det bättre att hitta en mindre fristående verkstad? (Och eventuellt köpa med egna delar/olja och bara låta dem göra jobbet och stämpla boken).

Fråga 4: Bilias Serviceavtal
Jag såg att Bilia erbjuder ett serviceavtal till min bil för 349 kr/månad i 36 månader (baspaketet). Jag tolkar det som att det inkluderar totalt 3 servisar. Är detta en prisvärd affär för en bil som gått över 16 000 mil?

Tack på förhand!
Laga rostbubbla

Jag testade maskering med "överhäng[…]

Hej, vid kyla kan ju/väl små dieslar f&[…]

Hej! Äntligen har jag köpt min andra Vo[…]

Blev Bosch då dem andra inte är tillg&a[…]