Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min sambo äger en Volvo XC60 D4 - 2013. 22,000 mil.
För några dagar sedan havererade växellådan, efter transport till verkstaden för felsökning kom det med prisförslaget för en begagnad låda och byte för 47,000:-

Hon står i en situation där hon snart vill börja plugga, dvs hon behöver en bil i ungefär 1 år till.
Jag själv är väl okej händig när det kommer till bilar, byter enklare saker själv men genomför service på på verkstad för värdet på bilen. Men jag har väldigt dålig kol på hur man ska tänka runt situationer som dessa.

Är det värt att reparera bilen?

Hon la ut ett inlägg i en facebook grupp och har ni blivit överöst med meddelanden och telefonsamtal, en person erbjöd 15,000-20,000:-. Är det ungefär vad man kan förvänta sig?
Sitter 1-2månader gamla dubbdäck på bilen nu, bara dom med fälg borde väl vara värda 10,000:-?

PS. Mitt första inlägg här i forumet, hoppas att det hamnade rätt och att någon kan hjälpa oss i denna djungel!
Laga, kolla runt med fler och ta det billigaste med garanti. 47k är bara påhitt. Inget att sälja bilen över, laga och kör tills ni vill ha annat
Är det frågan om en automatlåda eller en manuell ? Bara som en jämförelse - vi fick bytt en aut.låda på en V70 2008 2.4D (samma generation som din) för ca 22000 kr inkl beg.låda - utfört av en lokal MECA-verkstad som är erkänt duktiga på automatlåde-jobb. Så 47k låter rätt dyrt..
/M
kwhale skrev:Hon la ut ett inlägg i en facebook grupp och har ni blivit överöst med meddelanden och telefonsamtal, en person erbjöd 15,000-20,000:-. Är det ungefär vad man kan förvänta sig?
Sitter 1-2månader gamla dubbdäck på bilen nu, bara dom med fälg borde väl vara värda 10,000:-?
Ingen vill köpa "nästan nytt till nästan nypris", då köper man hellre nytt. Och vill du maxa priset så får du kränga delar, inte tänka att t.ex. bra hjul ökar bilens värde med lika mycket som de är värda separat.
Priset för en sådan reparation är ibland en sak som kan diskuteras och i värsta fall har man alltid möjligheten att leta vidare efter ett bättre pris.

Medan bilen i fråga har ett par år och mil på nacken är min tolkning att den som reparerad kan säljas för ett pris (med priset för reparationen inräknat) som är bra mycket högre än de summor som hittills har erbjudits, även om bilen inte säljs direkt efter reparationen. På så sätt kan ni fortsätta att bruka bilen, sälja den vid ett bättre tillfälle och då dessutom få betydligt bättre betalt än i dagsläget.
T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]