Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1576718
Hej!

Min syster köpte i november/december (c:a ett halvår sedan alltså) en bil och nu verkar det som att växellådan har havererat (Geartronic, c:a 40 000 kr i reparationskostnad enligt transmissionsverkstad). Hon har kört c:a 200 mil sen köptillfället.

Läser man på Konsumentverket https://www.konsumentverket.se/for-fore ... av-fordon/ så tolkar jag det som att säljaren har ansvaret för alla "objektiva fel" som uppstår inom 2 år från köptillfället om säljaren inte kan bevisa att felet uppstod efter köptillfället.

Men samtidigt står det såhär:
"En begagnad bil kan ha brister utan att dessa ska anses utgöra fel som går att reklamera enligt konsumentköplagen. Detta med hänsyn tagen till bilens pris, ålder och körsträcka."

Vad gäller egentligen?

Hon har kontaktat handlaren som förstås avsäger sig allt ansvar.
#1576725
Vad som gäller beror väl lite på hur gammal bilen är, vad den kostade och hur långt den gått. Till slut kommer man ju till en punkt där bilen är så pass gammal att det inte kan bortses från risken att något går sönder utan att det är säljarens "fel". Så utan att veta om det är en gammal taxi som gått 56000 mil eller om det är en rätt ny bil som inte gått så långt så är det svårt att komma med några direkta råd.
#1576727
Bilen har passerat det miltal och eller ålder så att maskinförsäkring ej gäller antar jag.

Är ni säkra på att det är en geartronic och inte Power Shift?

Geartronic, brukar nämligen Power Shift benämnas hos vissa handlare/bilannonser. Jag vet inte om det är okunskap eller om det görs medvetet eftersom de känner till powershiftlådans rykte. Tyvärr håller denna inte så bra enligt Volvo mekaniker och tex Brynäs transmission. Är bilen ifråga typ en V70/V60 T4 (179 hk) 2,0 F (145 hk) eller D2?

Jag utgår från att verkstaden testat att göra oljebyte och ev filterbyte eller tom sköljning av lådan, innan de dömer ut den för renovering.
#1576737
@Officefb,
-Hur långt ar bilen rullat?
-Står det något i bilens Varudeklaration från köpet om fel på växellådan?

Har den rullat under 18 000 mil är det solklart handlaren ansvar enligt KKL enligt mig men jag tror det går högre än så på milen, iaf 20 000 mil men det är så jag tänker bara
Står det inget om växelfel i bilens Varudeklaration är det handlarens ansvar enligt KKL
Är handlaren med i MRF, då kan man ta en stor omväg via ARN och de ska då följa deras beslut. En annan handlare behöver inte göra det. Man kan även prata med kummunens konsumentvägledare för att skaffa sig bättre koll. Gör allt skriftligt så ni kan hänvisa till deras agerande med

Har med stångats lite med handlare och de ger sig inte alltid innan man bevisat att Mann skaffat sig koll på vad som är ens rättigheter och deras skyldigheter
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1576738
Marlboroman skrev: mån 22 apr 2024, 16:49 Vad som gäller beror väl lite på hur gammal bilen är, vad den kostade och hur långt den gått. Till slut kommer man ju till en punkt där bilen är så pass gammal att det inte kan bortses från risken att något går sönder utan att det är säljarens "fel". Så utan att veta om det är en gammal taxi som gått 56000 mil eller om det är en rätt ny bil som inte gått så långt så är det svårt att komma med några direkta råd.
Jo men det måste ju finnas någon gräns då? Vid vilket miltal/vilken ålder är en bil förbrukad? Känns ju extremt godtyckligt.

En bil som gått 20000 mil kan ju lätt kosta 150000kr idag, är det en förbrukad bil också?

Lagen kan ju inte vara skriven så trubbigt att det är helt godtyckligt när en bil anses förbrukad.
#1576739
Volvoold skrev: mån 22 apr 2024, 17:25 Bilen har passerat det miltal och eller ålder så att maskinförsäkring ej gäller antar jag.

Är ni säkra på att det är en geartronic och inte Power Shift?

Geartronic, brukar nämligen Power Shift benämnas hos vissa handlare/bilannonser. Jag vet inte om det är okunskap eller om det görs medvetet eftersom de känner till powershiftlådans rykte. Tyvärr håller denna inte så bra enligt Volvo mekaniker och tex Brynäs transmission. Är bilen ifråga typ en V70/V60 T4 (179 hk) 2,0 F (145 hk) eller D2?

Jag utgår från att verkstaden testat att göra oljebyte och ev filterbyte eller tom sköljning av lådan, innan de dömer ut den för renovering.
Det är en dieselfemma med Geartronic (momentomvandlare).

Ingenting är gjort men vid kontakt med transmissionsverkstaden tydde felen på slirande låda. Mer än så är inte gjorts men det är en verkstad som bara jobbar med automatlådor så man får väl anta att de har hyfsat koll. Men ingenting var ju säkert, såklart.
#1576740
Micce1980 skrev: mån 22 apr 2024, 18:51 @Officefb,
-Hur långt ar bilen rullat?
-Står det något i bilens Varudeklaration från köpet om fel på växellådan?

Har den rullat under 18 000 mil är det solklart handlaren ansvar enligt KKL enligt mig men jag tror det går högre än så på milen, iaf 20 000 mil men det är så jag tänker bara
Står det inget om växelfel i bilens Varudeklaration är det handlarens ansvar enligt KKL
Är handlaren med i MRF, då kan man ta en stor omväg via ARN och de ska då följa deras beslut. En annan handlare behöver inte göra det. Man kan även prata med kummunens konsumentvägledare för att skaffa sig bättre koll. Gör allt skriftligt så ni kan hänvisa till deras agerande med

Har med stångats lite med handlare och de ger sig inte alltid innan man bevisat att Mann skaffat sig koll på vad som är ens rättigheter och deras skyldigheter
Ok! Tyvärr vet jag inte så mycket mer än att den har gått över 20000 mil i alla fall och då är alltså inte KKL applicerbar?
#1576752
@Officefb, Jag vet inte men jag antar att den minskar rätten till full ersättning, gissning helt men vore inte förvånad. Näe lagen är inte ristad i sten alls och ger utrymme för tolkning. Konsumentverket skriver att en bils livslängd är runt 15-20 år och 20 000 - 25 000 mil.

Men kolla i bilens varudeklaration och om firman är ansluten till MRF

Ska också tillägga att jag hade XC60:n […]

Mjukvara 3.0.3

Jag har valt att inte installera 3.0.3 än. Me[…]

VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]

Vad har du för symptom? Varnar den för n[…]