Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1572363
Hej. Jag köpte min första bil, en V40CC 2014, i höstas. Den har gått 8200 mil och i morse på vägen till jobbet började den tjata om service. Jag gick in och skulle boka på Bilia och de ska ha 14 000 kr för Volvo originalservice. När jag ifrågasatte i chatten sa de något om intervalltillägg som behöver utföras för bilen vid vissa miltal/år på bilen, t.ex. kamremsbyte, byte av luftfilter, bromsvätskebyte osv. Jag gissar att det inte är optional?

Alltså... jag fattade att det är dyrt med bil, men SÅ dyrt? Går det att komma runt det på nåt sätt? Finns det nån verkstad i Stockholmsområdet som gör samma sak billigare?

Alla tips tas tacksamt emot! Som sagt, det är min första bil, jag gillar den och behöver bil, men vill inte bli lurad att betala mer än nödvändigt. Stort tack på förhand.
#1572369
Gå till annan verkstad än Bilia och fråga. Vilken verkstad som helst kan serva en V40 från 2014 nu. Sen kommer det inte vara gratis där heller men bli inte förvånad om du får ner priset 40% för samma service.
#1572383
Som ovan. du kan åka t.ex. MECA/Mekonomen; be att få en offert på samma utförande som du skulle få hos Bilia och se vad priset hamnar. Bromsvätskebyte är optional/kan ta det nästa gång).
Kamremsbyte är väl lite senare? antar att du inte har VEA-motor så är kamremsbyte 15 eller 18tusen mil. - om det är enbart <olje-, & luftfilter , motorolja -basservice> kan du åka till vilken verkstad som helst.
#1572392
Kamremmen faller väl för åldern på 10 år, därav att man anser att den behöver bytas.
När den byts vill jag minnas att man också byter övriga remmar, vissa vill att man ska byta vattenpump etc. och då drar kostnaden iväg.
#1572414
@Lövet, Precis. Kanske har man vägarna förbi Volvo ÅF i Ulricehamn så kan man åka längdskidor "gratis" en helg med hotel. Eller en weekend i Gislaved, men ja det är nog mer än 30% billigare där.
#1572426
Stort tack för alla svar! En kille från Volvo Cars ska ringa mig idag och berätta mer om hur det funkar. Jag vet inte vad en VEA-motor är men min bil är en Diesel D3 om det säger er nåt.

Jag kollar nog med Mekonomen också när jag har pratat med Volvo. Jag köpte bilen direkt av Volvo Cars, kanske borde kontakta samma ÅF, och se om det gör nån skillnad.
#1572441
Update: Volvo Cars i Kista skulle ha 11300 och Mekonomen 12-17000, så jag kommer nog köra på Volvo. Det som ska bytas är kamrem, spännrullar, hjälpaggregat för styrservo som brukar bytas samtidigt, när bilen är 10 år. Tack för all hjälp, om ni har ytterligare goda råd tas de fortfarande tacksamt emot.
#1572453
Danii skrev: tor 07 mar 2024, 10:08 Update: Volvo Cars i Kista skulle ha 11300 och Mekonomen 12-17000, så jag kommer nog köra på Volvo. Det som ska bytas är kamrem, spännrullar, hjälpaggregat för styrservo som brukar bytas samtidigt, när bilen är 10 år. Tack för all hjälp, om ni har ytterligare goda råd tas de fortfarande tacksamt emot.
Det du nämnde + service för 11300kr? Det låter ganska bra, du har iallafall sparat in 2-3tkr för samma jobb som (dyraste bilia skulle tagit) 👍
#1572556
Tack, skönt att veta! Jag har dragit iväg en förfrågan till den Volvo cars-butik där jag köpte bilen också, inväntar svar från dem. Känner mig lite missnöjd med att ingen sa något om att halva bilen måste bytas efter bara fem månader, så tänkte att de kanske kan ge mig ett bra pris. Annars blir det Kista.

JA, jag borde absolut ha gjort bättre research innan jag köpte. Rookie mistake, har inte ens haft körkort så länge.
#1572599
@Danii, Precis, man lär sig. Men så många vill inte eller orkar inte, därför kan de hålla på så här :P

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]