Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1571487
Hej! Lämnade in min bil på en verkstad förra veckan för att dem skulle åtgärda ett missljud som kom från kardanen. Dem identifierar felet och kommer fram till att det är mina växellådskuddar som var slitna, men 2 dagar efter jag fått tillbaka bilen började ljudet successivt komma tillbaka. Har ringt och pratat med verkstaden och dem tar in bilen på torsdag. Vad har man som konsument för rättigheter i dessa fall? Eftersom ljudet jag lämnade in bilen för inte var det som blev åtgärdat så borde det väl finnas några garantier för att jag inte ska behöva betala för ett nytt verkstads ärende?
#1571491
Jullia skrev: mån 26 feb 2024, 15:57 Hej! Lämnade in min bil på en verkstad förra veckan för att dem skulle åtgärda ett missljud som kom från kardanen. Dem identifierar felet och kommer fram till att det är mina växellådskuddar som var slitna, men 2 dagar efter jag fått tillbaka bilen började ljudet successivt komma tillbaka. Har ringt och pratat med verkstaden och dem tar in bilen på torsdag. Vad har man som konsument för rättigheter i dessa fall? Eftersom ljudet jag lämnade in bilen för inte var det som blev åtgärdat så borde det väl finnas några garantier för att jag inte ska behöva betala för ett nytt verkstads ärende?
Du skall inte behöva betala något då verkstaden inte kunde fixa problemet, "där dom hade identifierat, samt åtgärdat men att problemet dyker upp 2 dagar efter"

Hade givetvis förstått om problemet kom låt säga 12månader efter åtgärden. då kanske du behövt betala men i detta fall nej.,
#1571547
Hoppas @UnleashFusion, har rätt men min känsla är att verkstäder tar betalt för allt de byter ut oavsett om felet avhjälps eller ej. Kommer de inte säga typ "du har ju fått nya växellådskuddar och de va slitna så behövde ändå bytas ut". Du har ju garanti på jobbet såklart. Är det så att de är felmonterade så gör dom ett nytt försök utan att det ska kosta dig nåt men om ljudet kommer från annan defekt så lär du få pröjsa för det arbetet också. Men hoppas jag har fel.

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]