Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1570382
Lobocut skrev: tor 15 feb 2024, 00:21
BartTaylor skrev: mån 12 feb 2024, 10:58 Försäkringsbolaget har pratat med personen i fråga. Han menar att jag backade in i honom. Ord mot ord, inget vittne som sett själva händelsen.
Även om polisen hade kommit så hade han nekat och sagt att det var jag.
Man kan ju komma undan hur lätt som helst om man bara ljuger och står på sig.
Ja, det är inget nytt, att det måste bevisas vem som är skyldig... Just därför är det viktigt hur man agerar vid en olycka. Är du inblandad i en olycka, så ska du se dig omkring, om det kan vara någon som såg olyckan. Be om telefonnummer till ev vittne. Ring alltid polis om den andra parten vägrar visa körkort. Dock ska man veta att ev böter från polisen kan bli aktuell, om dom kommer till platsen, till den part som har gjort fel. Skaffa dashcam.
Grejen är att Polisen behöver prioritera hårt många gånger och då prioriteras parkeringsskador ner...
#1570383
246 skrev: tor 15 feb 2024, 02:18 [

finns det en svart låda? nej.

Joo, det finns faktiskt en "svart låda" i alla SPA-bilar oavsett modell. Fick det bekräftat av en utvecklingschef på Volvo.
Volvia och IF-försäkringar säger exakt samma sak. Säger att dom tittar direkt i lådan vid olycka, liten som stor. Man tittar i första hand efter skyldiga till olyckan, sen går lådan vidare till Volvo för sök av ev fel och brister från tillverkning och deras lösningar på saker och ting. Ev brister på bilens delar måste undersökas.
Blir det polissak av det hela som tex grövre trafikbrott, så tar dom över lådan för granskning, dom ser tydligen allt!!! Särskilt det dom helst vill se som hastighet,hårda inbromsningar, inga inbromsningar, rattutslag osv osv...
Så mitt tips till er alla där ute, är ni gasglada och åker av vägen....strunta i att åka av vägen :-D ..du kommer annars åka på det. Jag skulle säkert säga att jag väjde för en älg, men det kommer jag få svårt att förklara haha
Enligt Volvo finns hundratals sensorer, så underlag kommer det finnas massor av...ungefär som för en Tesla med kameror överallt:))
Infon kommer inte från mig, utan endast vad jag hört från utvecklingschef
Härligt att läsa från en som tror att Volvo är förmodligen en av världens säkraste bilar. 😀

Har du någon information om älgkameran som sitter i spa-bilar och sena xc70?
Hur den fungerar, detekterar mm?
#1570407
Lobocut skrev: Skaffa dashcam.
Men är det värt kostnaden? Iaf inte för mig när jag gjorde research.
-Två kameror minst för att iaf få bild framåt och bakåt
-Minneskort
-Extrautrustning för att få de att vara på stand by i parkeringsläge
-Sladdar + ev professionell installation om man inte nöjer sig med att ha sladdar som hänger löst till cigguttagen i mittkonsol och i skuffen.

Jag tecknade en tilläggsförsäkring för 79kr/månad istället. Den eliminerar självrisken vid skador. Råkar jag ut för en skada vart tredje år har den betalat sig.
#1570409
Dashcam är någon, rysk, amerikansk och indisk mm grej där man inte litar på folk...
Sånt där händer ganska sällan eller aldrig.

Likadant blir det om man blir påkörd av ett fordon som inte har trafikförsäkring, ex. vissa fyrhjulingar.
#1570414
Det räcker inte med film ändå. Min far blev påkörd av en taxi på en parkering och det hela fångades på övervakningskamera. Polisen brydde sig inte, försäkringsbolagen tog ingen hänsyn till det. De utgick bara från de skrivna skadeanmälningarna och givetvis var det ord mot ord där. Tror det slutade med att de betalade sina egna självrisker till slut.
#1570465
Lövet skrev: tor 15 feb 2024, 17:35 Det räcker inte med film ändå. Min far blev påkörd av en taxi på en parkering och det hela fångades på övervakningskamera. Polisen brydde sig inte, försäkringsbolagen tog ingen hänsyn till det. De utgick bara från de skrivna skadeanmälningarna och givetvis var det ord mot ord där. Tror det slutade med att de betalade sina egna självrisker till slut.
Klart försäkringsbolag bryr sig om vems fel det är. Låter ju inte ens sannolikt att ett försäkringsbolag skulle strunta i skuldfrågan om dom har film på händelsen. Föraren har ju redan indirekt erkänt att han körde bilen, men hävdar ett annat händelseförlopp. Varför skulle försäkringsbolaget då strunta en film som faktiskt visar vad som hände?
#1570466
valln skrev: tor 15 feb 2024, 16:28 Dashcam är någon, rysk, amerikansk och indisk mm grej där man inte litar på folk...
Sånt där händer ganska sällan eller aldrig.

Likadant blir det om man blir påkörd av ett fordon som inte har trafikförsäkring, ex. vissa fyrhjulingar.
Just därför är det viktigt med identifiering av föraren, vid en olycka. Vill föraren inte identifiera sig, och polisen inte vill komma, så har jag inga problem att ta ta till det våld som krävs själv.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]