Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1569277
Kommer ut från affären ser att en bil har parkerat dikt an min bil.
Vederbörande kommer ut från affären. Tittar och säger, kör fram så får vi se om det blev något.
Ok jag körde fram. Han säger att det blev ju inget.
Syntes dåligt, jag sa att jag kör den till en verkstad för kontroll. Han ändrar då sig och säger att han allt minsann inte kör på min bil. Händer det en och det andra. Korten jag hade tagit var i fel vinkel. Smutts fanns kvar och vatten. Borde ju ha försvunnit. Et.c

Ringer polisen. Han vägrar att ge mig namn och personnummer eller bild på körkortet.

Polisen säger att det får bli en smitningsolycka och jag har regnr att anmäla till försäkringsbolaget.

När jag kom hem och kunde lysa så hade det blivit repor från has regskylt. Minimalt men rätt ska väl vara rätt.

Riktigt svinaktigt beteende. Hävdade att det var jag som backade in i honom till slut.

Svårt att vet i en situation som denna. Första gången på 25 år.

Svinigt gjort och jag antar att jag får anmäla till försäkringsbolaget och hoppas dom tar det där igenom.

Men jag har en fråga. Finns det loggbok? En ”svart låda” som kan säga att jag inte backade in i ruta. Jag körde nämligen igenom 1 ruta för att komma till min.

Tack och trevlig helg.
#1569299
Detta kommer bli ord mot ord. låt försäkringen göra jobbet. Det du behöver göra är att beskriva vad som hände ur din perspektiv. då motparten inte gav dig körkort att fota så kan du inte verifiera om personen som "körde bilen" var ägaren till bilen eller har du kollat upp reg.numret att personen som du prata med är ägaren?
Frågan är det värt och göra "anmälan" om "skadan är minimalt?" jag kan se i slutskedet att du kommer få stå för "självrisken" om nu det skall repareras/lackas/polera om motpartens försäkring vägrar.

finns det en svart låda? nej.

enda "lösningen" är om man hade kamera(som man själv installerar bak & fram( då hade du bevis. har man en tesla så skulle det såklart underlätta pga. systemet med kameror och vad det nu heter.
#1569305
Sa polis att gör en anmälan om smitning så gör det för att jävlas lite. Själv är jag osäker på som man behöver identifiera sig för annat än polis om man inte vill, det är ord mot ord sen och vad vederbörande skriver till sitt försäkringsbolag hemma är ju dennes ensak. Skriv sakligt i din anmälan och bifoga bilder. Att vederbörande vägrar identifiera sig kan dock styrka din berättelse :)

Själv har jag den gång jag råkat backa på en parkerad bil lagt mitt och den andres körkort bredvid varandras så vi vet vem vi har på plats. Samt när en kört på en av mina bilar i trafiken. Då är det ingen tvekan och jag har heller inget att dölja.
#1569329
BartTaylor skrev: lör 03 feb 2024, 16:31 Bil på.JPG
Har du tagit kort på din stötfångare efter rengöring för att se hur repan/skadan? är det så minimalt med enbart yt-repa och ingen buckla så räcker det med polering. har du däremot fått mer skador så skulle jag anmält och så bifogar du bilder och som micce skrev beskriv händelsen och så låter du försäkringen lösa det.
#1569360
@Micce1980, Är du inblandad i en olycka, så är du skyldig att uppge ditt namn och din adress. Jag skulle dock aldrig lita på någons uppgifter muntligen. Vill dom inte visa körkortet, så ringer man polisen, som då får identifiera personen, och sedan ge dig uppgifterna. 2 kap 8 § Trafikförordningen
#1570082
Försäkringsbolaget har pratat med personen i fråga. Han menar att jag backade in i honom. Ord mot ord, inget vittne som sett själva händelsen.
Även om polisen hade kommit så hade han nekat och sagt att det var jag.
Man kan ju komma undan hur lätt som helst om man bara ljuger och står på sig.
#1570369
BartTaylor skrev: mån 12 feb 2024, 10:58 Försäkringsbolaget har pratat med personen i fråga. Han menar att jag backade in i honom. Ord mot ord, inget vittne som sett själva händelsen.
Även om polisen hade kommit så hade han nekat och sagt att det var jag.
Man kan ju komma undan hur lätt som helst om man bara ljuger och står på sig.
Ja, det är inget nytt, att det måste bevisas vem som är skyldig... Just därför är det viktigt hur man agerar vid en olycka. Är du inblandad i en olycka, så ska du se dig omkring, om det kan vara någon som såg olyckan. Be om telefonnummer till ev vittne. Ring alltid polis om den andra parten vägrar visa körkort. Dock ska man veta att ev böter från polisen kan bli aktuell, om dom kommer till platsen, till den part som har gjort fel. Skaffa dashcam.
#1570371
[

finns det en svart låda? nej.

Joo, det finns faktiskt en "svart låda" i alla SPA-bilar oavsett modell. Fick det bekräftat av en utvecklingschef på Volvo.
Volvia och IF-försäkringar säger exakt samma sak. Säger att dom tittar direkt i lådan vid olycka, liten som stor. Man tittar i första hand efter skyldiga till olyckan, sen går lådan vidare till Volvo för sök av ev fel och brister från tillverkning och deras lösningar på saker och ting. Ev brister på bilens delar måste undersökas.
Blir det polissak av det hela som tex grövre trafikbrott, så tar dom över lådan för granskning, dom ser tydligen allt!!! Särskilt det dom helst vill se som hastighet,hårda inbromsningar, inga inbromsningar, rattutslag osv osv...
Så mitt tips till er alla där ute, är ni gasglada och åker av vägen....strunta i att åka av vägen :-D ..du kommer annars åka på det. Jag skulle säkert säga att jag väjde för en älg, men det kommer jag få svårt att förklara haha
Enligt Volvo finns hundratals sensorer, så underlag kommer det finnas massor av...ungefär som för en Tesla med kameror överallt:))
Infon kommer inte från mig, utan endast vad jag hört från utvecklingschef
#1570381
BartTaylor skrev: mån 12 feb 2024, 10:58 Försäkringsbolaget har pratat med personen i fråga. Han menar att jag backade in i honom. Ord mot ord, inget vittne som sett själva händelsen.
Även om polisen hade kommit så hade han nekat och sagt att det var jag.
Man kan ju komma undan hur lätt som helst om man bara ljuger och står på sig.
Vårat system med försäkringar mm bygger på den svenska tilliten och den ska vi vara rädd om. 😀

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]