Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Skruvarn00
#1567636
Hej jag har en volvo v60 D4 2014, och värmen i kupen funkade inte och blåste bara kallt och diesel värmaren gav ingen värme alls och sen hamnade värmaren I lock out mode och gick inte å köra alls...
Så beslutade att lämna in den på en auktoriserad volvo verkstad för felsökning och när dem felsökt, så sa dem att vattenpumpen lät bra och på dem felkoder som kommit så var det diesel värmaren som var orsaken, jag ifrågasade detta i och med att bilen var kall även när man kör bilen men fick då höra att den ska vara med och hjälpa till för att få upp värmen även under körning, så lämnade in bilen till dem för renovering av värmaren för en sjuk summa pengar för en värmare i min syn och under renoveringen så hörde dem av sig och fick byta fläktmotorn också för en hög kostnad, och nu hörde dem av sig och sade att dem var klara och att dem provkört bilen och att det inte funkar fortfarande... och att dem MISSTÄNKER att det är vatten pumpen som behövs bytas.. och det skulle gå på 5-6 tusen även om dem sa vid felsökning att den lät bra och att dem inte trodde det var vattenpumpen.
Nu till min fundering, jag tycker att om verkstaden sagt att det är värmaren som är felet och dem byter den och sen är det inte värmaren som var felet att dem får stå för att dem haft fel. Kan tillägga att totalsumman för felsökning, fläkt motor, värmaren är nästan uppe i 20 000kr och nu vill dem byta vattenpumpen för 5-6tusen till..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1568051
Det kan ju varit fel på fläkten till värmaren. Detta kan vara ett vanligt fel på lite äldre bilar. Så det är i så fall inte konstigt att dom började där. Sedan vet jag att det inte är helt ovanligt på eftermarknads (pirat) vattenpump att impellern (skovelhjulet) går sönder utan att det märks på själva pumpen. Förutom att det pumpar mindre. Men då borde motorn bli varm, även om där inte kommer värme till kupen.

Dagens moderna dieselmotorer är så fruktansvärt (kanske fel ord) effektiva att motorn inte får så mycket "restvärme" som behöver kylas bort genom kylaren eller då värmeelementet till kupen.

Men det är "sura" pengar att betala. Bil reparationer är dyra, särskillt märkesverkstäder där felsökning nummera är ett okänt begrepp. Och provkörning inte längre existerar. Dom kollar felkoder, och reparerar efter det. Klart..... Om vattenpumpen fungerar men inte tillräckligt, blir det kanske inte felkod. Vattenpumpen ska bytas vid kamremsbyte. Har bilen rullat normalt bör kamremmen varit bytt för inte så länge sedan, och då även vattenpumpen. Sedan sitter där en termostat som styr vattentemperaturen som också kan "strular"

Jag har inte stor erfarenhet av just denna bilmodell, så se det jag skrivit som en "allmän förklaring" om vad det kan vara som gått fel.
av Skruvarn00
#1568167
Hej, har fått tillbaka bilen nu och dem har renoverat värmaren, bytt fläktmotor, bytt tempgivare, och vattentempgivare och bytt vattenpump, och värmen fungerade första dagen när vi hämtade bilen, och nu är den kall i kupén fortfarande och ger ingen värme utan blåser bara kallt även när jag kör dieselvärmaren... men när jag varvar upp bilen till 2000varv så kommer värmen direkt? Någon som har en aning vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1568186
@Skruvarn00, Kan det var såhär enkelt? viewtopic.php?t=160692
av erniefågelholk
#1568961
Jag tror att du har en luftficka uppe i torkardiket
vid vattenpumpen
Jag hade liknande problem, bytt både värmaren o vattenpumpen
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]