Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1566545
Igår startade inte frugans nya Subaru XV -21 års modell. Batteriet räckte inte till. Satte på laddare (8A) och den gick igång efter en halvtimme. Under tiden plockade jag ur batteriet på 745-an och satte i skuffen tillsammans med startkablar. Körde det vi skulle och när vi kom hem kollade jag på batteriet. Har ett instrument jag kan mäta kapaciteten på batteriet, den skrev "replace battery" . Endast 40% kapacitet kvar. Satte de på laddning igen (omkring 16:00) och den stod på tills c:a 10:00 idag. Testade batteriet, "Replace battery" och endast 40% kapacitet kvar......
Solklart garantifall eller?? Bilen är tillverkad i april 2020 och garantin går ut i september i år. Batteriet är ju minst 4 år gammalt. Vad tror ni, tar dom det på garantin?? Ska ringa dom i morgon, problemet är att frugan ska ha bilen i morron, hon rycker in och jobbar lite då och då.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1566558
Har för mig att garantin inte täcker startbatteriet. :-(
av UnleashFusion
#1566559
någon på ViBilägare ställde en sådan fråga(dock handlade det om ~2år och där batteriet behövde bytas)
Spontant håller jag med om att ett batteri borde hålla längre vid rätt skötsel. Men här är frågan vad garantin täcker eller inte. Och en garanti är ett frivilligt åtagande och därför kan säljaren ange vad den omfattar eller inte. Batteriet kan vara undantaget i nybilsgarantin, eller ha en kortare garantitid. Oftast omfattas inte ”förslitningsdetaljer” alls. Enligt Konsumentköplagen har konsumenten däremot rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köp. Men om ett fel inte reklameras inom sex månader anses det inte som ursprungligt och efter sex månader ligger därför bevisbördan på köparen att kunna visa att felet fanns från början. Det är kanske inte aktuellt i detta fall, utan snarare att göra troligt att man skulle kunna förvänta sig att ett bilbatteri ska hålla längre. Så bilägaren bör kontrollera garantivillkoren och sedan om bilen fungerar som den ska – att generatorn laddar korrekt och om batteritillverkaren anger någon förväntad livslängd. Batteriers livslängd tenderar att bli allt kortare främst beroende på allt fler stora förbrukare och att batteriet ofta får kort tid på sig att återladdas.

bästa är nog att kolla med verkstad/säljaren. Kostar inte så mycket att byta ett batteri jämfört med andra slitagedelar.
Användarvisningsbild
av Derank
#1566561
Kolla med ÅF, jag fick ett nytt till XC60in efter ca 18mån, men de gnällde och skyllde på att jag inte stödladdade batteriet, det måste man pga dieselvärmaren enligt dom. Men de fick ge sig, har nu knäckt batteri nr 2 i helgen efter ca 5 och ett halv år, så nog fan håller batteriet utan att stödladda alltid. Jag är då nöjd om dagens skitbatterier håller i 5år
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1566565
Men frågan är ju om Subarun har någon extravärmare som drar på batteriet...?
Har den inte det så kan jag tycka att det bör hålla längre än såhär.
Kolla vad det står för datummärkning på batteriet, vill minnas att det är på/vid någon av polerna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566596
Vi körde några mil igår, svärsonen fyllde år. Bilen startade lätt i morse (06:20 -13°) och laddade 14,3V. Så hon kom iväg till sitt jobb.
Mailade verkstan i går eftermiddag, får se vad dom svarar.
Kollade igår om datum på batteriet, men hittade inget. Bilen är tillverkad i april 2020 och "togs i bruk" i juli-augusti 2021 (90 mil som tjänstebil) och vi köptes den i september så batteriet kan ju vara från 2019. Det är ett ganska litet batteri, 48 Ah så det är kanske bra med ett nytt kanske större batteri. Biltemas rekommendation är 60 Ah, eller Silveroxid 62 Ah
Kan man sätta startkablar mellan start/stopp batteriet och "huvudbatteriet"? Vad skulle kunna hända???
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566637
fjohan82 skrev: sön 07 jan 2024, 20:20 frågan är ju om Subarun har någon extravärmare som drar på batteriet...?
Det finns inget (extra) som är på, men redan innan detta hände har jag funderat på (elektrisk) kupe' och motorvärmare har alltid haft det i mina bilar och tycker det är kanon
Dom ringde Från Bilopalen Falkenberg innan middag. Garantin på bilen är ju 3 år men på batterierna är det bara 2 år. Men, på grund av dålig kvalitet på batterierna så är där 3 år på dom också. Så på torsdag eftermiddag ska vi åka dit och få bytt
Frågade om startkablar mellan batterierna, det var strängt förbjudet...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566972
Frugan har jobbat måndag och tisdag så jag har haft laddaren på över natten så hon kommit iväg, och "strand by" med Volvon och startkablar på eftermiddagen. Men den har den startat ändå. Får se hur det fungerar idag (utan laddning) vi ska iväg (till verksta'n) i eftermiddag. Har mätt CCA värdet både före och efter laddning och batteriet tar inte emot mer laddning. Det blir inte mer är till 40% fulladdat. Och det funkar när när det är 0-gradigt, men inte när det är var -13° och den har stått i 12 - 15 timmar. Får se vad vi får för batteri, han sa' att dom måste sätta i ett original batteri. Men han höll med mig om att det är ett för litet batteri (48Ah 390 CCA) men det funkar säkert om det är ett bättre (kvalitet) batteri. Just nu (-2°) har den stått sedan c:a 19:00 igår. Batteri spänningen är 12,45V och där är över 85% SOC (laddnings nivå) och 42% SoH (kapacitet). Start/stopp batteriet har samma storlek (45Ah) men 430 CCA (ColdCranking Amperes), 90% SOC och 80% SoH. Mätt nu på morronen, ingen laddare inatt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567058
Var och lämnade Subarun. Vi gick en runda och så plingade det till i telefonen att den var färdig. 45 minuter efter vi lämnat den. Ska kolla i morgon vad där sitter för något. Och kolla värdena på batteriet och sätta ett papper på väggen i garaget och följa dess "nergång och fall".

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]