Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1565915
Har sökt här på forumet och det verkar som att det enda som händer när man missar serviceintervallet är att man tappar Volvo Assistans vid glappet men återfår det vid nästa service, men jag vill dubbelkolla. :-)

Igår började vår XC70 påminna om att det är dags att boka service. Volvoverkstäderna här omkring har ofta en väldigt lång väntetid och vissa år när bilen var nyare åkte jag långt och över länsgränsen bara för att få bilen in på service och boken stämplad innan serviceintervallet hade passerat. Nåväl, jag kollade nu på morgonen upp första lediga tid hos de Volvoverkstäder som finns inom en 5-6 milsradie, inte helt oväntat var första lediga tid om två månader, bilens serviceintervall skulle överskridas med strax över en månad.

Men spelar detta någon roll längre? Bilen fyllde 8 år i december sedan uttaget och jag har försökt kolla upp vilka garantier och försäkringar som fortfarande gäller. Batterigaranti och Volvias Maskin- och elektronikförsäkring slutade gälla vid 8 år, nybilsgaranti och personvagnsgaranti upphörde också för länge sedan. Det enda jag hittar som fortfarande är igång är rostskyddsgarantin som gäller i 12 år, men den verkar kräva genomrostning och vara mer eller mindre omöjligt att få ut.

Har jag missat något annat som kan påverka annat än att vi blir utan Volvo Assistant i en månad tills att bilen har servats igen? Skulle t.ex. inbytesvärdet hos en bilhandlare bli markant mindre på en 8-10 år gammal bil för att serviceintervallet missades ett år?
#1565935
abcd1234 skrev: tis 02 jan 2024, 09:14 Har sökt här på forumet och det verkar som att det enda som händer när man missar serviceintervallet är att man tappar Volvo Assistans vid glappet men återfår det vid nästa service, men jag vill dubbelkolla. :-)

Igår började vår XC70 påminna om att det är dags att boka service. Volvoverkstäderna här omkring har ofta en väldigt lång väntetid och vissa år när bilen var nyare åkte jag långt och över länsgränsen bara för att få bilen in på service och boken stämplad innan serviceintervallet hade passerat. Nåväl, jag kollade nu på morgonen upp första lediga tid hos de Volvoverkstäder som finns inom en 5-6 milsradie, inte helt oväntat var första lediga tid om två månader, bilens serviceintervall skulle överskridas med strax över en månad.

Men spelar detta någon roll längre? Bilen fyllde 8 år i december sedan uttaget och jag har försökt kolla upp vilka garantier och försäkringar som fortfarande gäller. Batterigaranti och Volvias Maskin- och elektronikförsäkring slutade gälla vid 8 år, nybilsgaranti och personvagnsgaranti upphörde också för länge sedan. Det enda jag hittar som fortfarande är igång är rostskyddsgarantin som gäller i 12 år, men den verkar kräva genomrostning och vara mer eller mindre omöjligt att få ut.

Har jag missat något annat som kan påverka annat än att vi blir utan Volvo Assistant i en månad tills att bilen har servats igen? Skulle t.ex. inbytesvärdet hos en bilhandlare bli markant mindre på en 8-10 år gammal bil för att serviceintervallet missades ett år?
Du har nämnt allt, egentligen är det inget "krav" på att serva varje år. att missa att serva när lampan/texten kommer upp ger dig bara indikation. Har du någon lokalverkstad som kan serva kan du även göra det(det du missar är assistansen). om nästa tid hos volvo-åf är 2månader är det helt okej. bilen klarar sig.
#1565944
Varför servar du bilen hos Volvo överhuvudtaget är frågan. Vägassistans kostar inte många kronor hos ditt försäkringsbolag. Inte självrisken heller även om du inte har tilläggsförsäkring.
En månad borde inte spela någon roll annars.
#1567073
Vi hade Falck i måånga år på frugans Passat. Blev aldrig använd, så på så sätt fungerade det. Kommer inte ihåg kostnaden, men omkring 400 kr/år betalade vi. Nu med Subarun ingår det i garantin på bilen (ett halvår till) och i helförsäkringen (IF)

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]