Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av abel1
#1563888
Sålde en bil för ca 2 veckor sedan. Ägarbyte blev
30-11-23. Skattemånad är december. Som jag fattat det så är det den som är ägare vid början på skattemånad som är skyldig att betala skatten.
Men nu idag fick jag räkning på fordonsskatten till mig...? Vad gäller här?
av 20FJan
#1563902
Är du säker på ägarbytets datum ska det inte vara något problem. Du kan ju ringa och dubbelkolla med skatteverket.
Jag sålde en bil som var avställd. Köparen skulle skriva in sitt körkortsnr och lyckades då ställa på bilen innan själva ägarbytet. Jag ringde skatteverket och det var inga problem, de skulle skicka ut en ny räkning till nuvarande ägare och jag behövde inte betala.
av abel1
#1563920
Ja registrerat ny ägare 30-11-23 så de va konstigt att räkningen kom till mig. Får ringa transportstyrelsen i morgon och kolla. Är ju telefon nr till dom som står på räkningen..... eller vart ringde du?
#1563938
Enligt https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -av-skatt/ gäller nedanstående. Hör av dig till https://www.skatteverket.se/kontaktaossfordonsskatt och begär rättelse.

Om du anser att fordonsskatten eller dröjsmålsavgiften på något sätt är felaktig, kan du begära rättelse. Rättelse begärs skriftligen till:

Skatteverket
Fordonsskatt
871 87 Härnösand

eller via formulär på Skatteverkets webbplats.

Om du begär rättelse för att någon annan är skattskyldig, måste din begäran komma in till Skatteverket senast 60 dagar efter den dag skatten senast ska ha bokförts som betald. Tänk på att du måste betala skatten även om du begär rättelse. Om Skatteverket gör en ändring, återbetalas pengarna till dig.
av abel1
#1564002
Tack för alla svar. Ringde idag till transportstyrelsen numret som stod på fakturan och pratade med dom och blev sedan kopplad till skatteverket och dom skulle fixa det. Skatten ska betalas av nya ägaren . Fakturan blev skickad innan registret hann uppdateras.
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]