Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
#1562318
Hej .
Om jag är ansvarig för en parkeringskada som kräver mindre jobb och som kostar mindre än själva själbrislen måste jag ändå betala självrisken på 5000kr eller betalar jag bara en mindre kostnad?
Mvh
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1562324
@sony, Det är upp till den drabbade att avgöra hur det ska lösas även om det blir dyrare för dig via ditt försäkringsbolag. Det är dennes rättighet att gå via dem om denne så önskar och om så får du betala din självrisk, förutsatt att du anses vållande. Men kanske är det ok för denne att lösa det vid sidan om men hade dragit mig för det om jag vart drabbad då jag då ha förhandlat bort eventuella problem om det blir fler framöver och det enbart är den vållande som tjänat på det
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av S65D
#1562327
Är du vållande är det upp till den utsatta att avgöra om ni sköter ärendet genom era försäkringar eller om ni väljer att komma överens vid sidan av. Kommer ni överens vid sidan av är era försäkringsbolag inte inblandade.
av JEriksson
#1562329
Hade jag blivit påkörd så skulle inte jag gå med på att göra upp vid sidan om och ta emot ersättning, skulle aldrig lita på att den vållande motparten håller vad den säger utan låtit försäkringarna arbeta.
Användarvisningsbild
av sony
#1562352
Kontaktade min bilförsäkring. Självrisk 0:- i mitt fall eftersom vi kommer bara fixa den andra bilen.
Hade vi behövt fix båda då skulle det kosta 3000:-
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1562937
sicnarf skrev:Va???? Man fattar ingenting. Du orsakar hans skada och du betalar inget?????
Samma för oss när tanten körde in i bakändan på en Hyundai i10. Skulle svänga höger i en korsning, en bil framför som började köra men av okänd anledning stannade precis innan hen körde ut på vägen. Tanten tittade till vänster för att se att det var klart att köra samtidigt som hon började köra. Men där stod Hyundaien. Tryckte in den ordentligt i bakändan som kostade 30.000 att laga. På vår bil syntes ingenting, förutom några små repor på kofångaren som jag polerade bort. Då slapp vi också betala något. :-D
Användarvisningsbild
av Derank
#1562940
sicnarf skrev:Va???? Man fattar ingenting. Du orsakar hans skada och du betalar inget?????
Självrisken är för vagnskada på hans egen bil och då han väljer att inte åtgärda något på sitt egna fordon blir det heller ingen självrisk, inget konstigt med det.
av dieselkenneth
#1562983
Kan påverka försäkringspremien, man får ju rabatt på premien om man har haft skadefria år. Max rabatt efter 8?? år. Antalet skadefria år backas för varje skada där man är vållande. Lyckades backa in i en lyktstolpe för några år sen skymdes perfekt av bakre stolpen på v70 bara en lätt kontakt men armaturen lossnade på stolpen inga skador på bilen då backade mina skadefria år från 43 till 40, ingen självrisk.

Här har då inte glaset spruckit utan […]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]