Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1561564
Lövet skrev:
Lobocut skrev:Ja, folk är lättlurade, uppenbarligen...
Man håller garantierna som gisslan. Men nej, det kommer inte hålla i längden att fakturera 2000kr/h för att fylla spolarvätska och dra i bältena och kontrollera varningstriangeln.
Ja, om de ens fyller på spolarvätska. I samband med Insider på TV3 för kanske knappa 20 år sedan, där de bland annat riggade några bilar med enklare fel för att utröna om firmorna hittade felen, eller bara debiterade en massa extra för påståttt större fel, så fyllde min far själv på spolarvätska dagen innan service på märkesverkstad (i det fallet VW men principen är säkert aktuellt för fler märken)

Det stod spolarvätska på fakturan. Han sa till kundmottagaren att han själv fyllt på dagen innan. "Men kolla så att de inte lagt en flaska lös i bilen " Men det hade dem ju inte.....
#1561584
Volvoold skrev: mån 20 nov 2023, 15:40
Lövet skrev:
Lobocut skrev:Ja, folk är lättlurade, uppenbarligen...
Man håller garantierna som gisslan. Men nej, det kommer inte hålla i längden att fakturera 2000kr/h för att fylla spolarvätska och dra i bältena och kontrollera varningstriangeln.
Ja, om de ens fyller på spolarvätska. I samband med Insider på TV3 för kanske knappa 20 år sedan, där de bland annat riggade några bilar med enklare fel för att utröna om firmorna hittade felen, eller bara debiterade en massa extra för påståttt större fel, så fyllde min far själv på spolarvätska dagen innan service på märkesverkstad (i det fallet VW men principen är säkert aktuellt för fler märken)

Det stod spolarvätska på fakturan. Han sa till kundmottagaren att han själv fyllt på dagen innan. "Men kolla så att de inte lagt en flaska lös i bilen " Men det hade dem ju inte.....
Såg till att de inte fick i någon spolarvätska i min vid service förra veckan, mest som en rolig grej, och som tur var tog de inte betalt.

Gjorde samma service som trådskaparen (en större med diverse filterbyten) på en Bilia i Göteborg då jag hade vägarna förbi. Betalade 5300 kr. Tyckte det var oroväckande billigt för att vara Bilia.

De hörde dock av sig innan bilen var klar och undrade om jag ville göra en hjulinställning (då fram- och bakdäck var ojämnt slitna), byta bromsbelägg bak samt erbjöd ett byte av vindrutetorkare fram och bak (allt till ett pris som fick totalkostnaden att dubblas). Tackade nej eftersom jag ville se däcken med egna ögon innan, nya belägg har jag på hyllan redo att bytas tidigast till våren och torkarna hade jag bytt en knapp månad innan. Däckmätaren visade 5 mm var jag än mätte. Tyckte det var fult.
#1561586
S65D skrev:De hörde dock av sig innan bilen var klar och undrade om jag ville göra en hjulinställning (då fram- och bakdäck var ojämnt slitna), byta bromsbelägg bak samt erbjöd ett byte av vindrutetorkare fram och bak (allt till ett pris som fick totalkostnaden att dubblas). Tackade nej eftersom jag ville se däcken med egna ögon innan, nya belägg har jag på hyllan redo att bytas tidigast till våren och torkarna hade jag bytt en knapp månad innan. Däckmätaren visade 5 mm var jag än mätte. Tyckte det var fult.
Man måste dock förstå att när de säger att "bromsarna behöver bytas" så menar de inte "nu" utan "de kommer inte räcka till nästa service". Många (förmånsbils)förare vill inte komma tillbaka utan föredrar att sådana saker görs under servicen. Så det är inte helt av ondska de säger så.
#1561615
Lövet skrev: mån 20 nov 2023, 19:11
S65D skrev:De hörde dock av sig innan bilen var klar och undrade om jag ville göra en hjulinställning (då fram- och bakdäck var ojämnt slitna), byta bromsbelägg bak samt erbjöd ett byte av vindrutetorkare fram och bak (allt till ett pris som fick totalkostnaden att dubblas). Tackade nej eftersom jag ville se däcken med egna ögon innan, nya belägg har jag på hyllan redo att bytas tidigast till våren och torkarna hade jag bytt en knapp månad innan. Däckmätaren visade 5 mm var jag än mätte. Tyckte det var fult.
Man måste dock förstå att när de säger att "bromsarna behöver bytas" så menar de inte "nu" utan "de kommer inte räcka till nästa service". Många (förmånsbils)förare vill inte komma tillbaka utan föredrar att sådana saker görs under servicen. Så det är inte helt av ondska de säger så.
Erbjudandet var att byta nu, slut lär beläggen vara först kommande sensommar. Rent slöseri, inte minst då de påstods ”nästan vara slut”. Ser inte försöket som ondska, men fult var det.
#1561774
Har serviceavtal på Bilia i Stockholm. Skönt och inte orimligt dyrt tycker jag (480). Då är det basservice plus byte av tändstift och luftfilter, underhållsservice och sen en till basservice som ingår. 5760kr / år.
Visst, underhållservicen är väl inte mycket annat än kontrollpunkter och uppdatering men ändå ok pris tycker jag. Har Volvo Selekt så det är väl mer eller mindre nödvändigt att serva hos Volvo så länge jag har det. Har utnyttjat garantin ett par gånger (nya låskistor, koll av 360-kamera, ny usb-kontakt).
#1561901
sewen skrev: ons 22 nov 2023, 11:34 Har serviceavtal på Bilia i Stockholm. Skönt och inte orimligt dyrt tycker jag (480). Då är det basservice plus byte av tändstift och luftfilter, underhållsservice och sen en till basservice som ingår. 5760kr / år.
Visst, underhållservicen är väl inte mycket annat än kontrollpunkter och uppdatering men ändå ok pris tycker jag.
Det är orimligt dyrt...

Skicka ett mail till volvo själva, och begär ett serviceprotokoll för just din bil. Det ser annorlunda ut mot det du får från din verkstad.
#1565401
Blir det billigare ha serviceavtal? Hur länge går det ha ett serviceavtal? Hur gammal kan bilen vara för att det skall gå ha serviceavtal, nån som vet?
Det är väldigt konstigt att en service kan kosta runt 11 tusen kr om man ser på rekommenderade priserna:

Volvo Orginalsservice Classic för bilar 2017 eller tidigare, rek. pris av Volvo själva 2795 kr.
Orginalservice för bilar 0-5 år, rek. pris av Volvo själva är 3669 kr.
(Finns även en mer omfattande service med fler kontrollpunkter m.m., Volvo Orginalservice Underhåll, rek. pris av Volvo själva 4195 kr.)
Källa:
https://www.volvocars.com/se/l/originalservice-classic/
En bit ner på sidan finns priserna under rubriken "Vad kostar Volvo Originalservice?"
Kan väl skilja lite men man kan se vilka modeller priserna gäller för under "Vilka modeller gäller det för?"
#1565403
bem skrev:Blir det billigare ha serviceavtal?
I stort sett bara vid nybilsköp där tillverkaren sponsrar avtalet. Att köpa serviceavtal på en begagnad bil själv är för mig obegripligt. Man får nöjet att betala service i förskott och riskerar att alla pengar brinner inne exempelvis om bilen blir inlöst.

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]