Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1561525
Hej,

Nu var det dags för service för min Volvo V90 -19 med D4 AWD. Och efter att ha insett vad det kostar så vill jag dela med mig av en lärdom som förhoppningsvis kan hjälpa någon framöver.

Servicen som skulle utföras var en orginalservice där bränslefilter och kupéfilter skulle bytas också

Jag kommer betala Bilia Alvik i Stockholm lite över 11 000kr.

Som föredetta östgöte så tyckte jag dock det lät väldigt dyrt men var inte påläst vid inlämningen samt lite stressad. (Ny i Stockholm)

Ringde nyss upp Rejmes i Linköping som gav mig ett prisförslag på 7400kr för samma jobb.

Med den prisskillnaden så får drar iallafall jag slutslutsen att jag till nästa gång tar bilen till Linköping, passar på att hälsa på föräldrarna som bor där, bjuder familjen på middag eller liknande och får därmed ut mer värde för pengarna.

God fortsättning!
#1561527
Jag har vid flera tillfällen lämnat in min bil till Liljas Bil i Kalmar när jag är där nere och på så sätt kommer billigare undan än hos Bilia här i Stockholm.
Jag är nöjd med både utfört arbete och service hos Bilia men någonstans går en gräns för vad det får kosta.
#1561534
Jag har servat min bil vid ett flertal tillfällen på Bilia i Alvik.

Det är bara att ta tunnelbanan in till jobbet. Synnerligen enkelt och effektivt för mig. Bor också relativt nära.

Dyrt är det, men om jag sätter timpenning på att åka någonstans där servicen är billigare blir det inte så mycket jag "tjänar". I alla fall inte om jag känner att jag vill ha bilen servad av dedikerad volvoverkstad.

Jag har lärt mig att fråga om priset först. Jag antar att de flesta som servar sina bilar hos Bilia i Stockholm har förmånsbil, och därmed är betydligt mindre priskänsliga. Det märks på priset...
#1561550
Ja, så länge som det finns personer och företag som betalar, så kommer priserna vara orimliga. 11 000kr för en service, där det bara är olja, filter och lite kontrollpunkter, är fullkomligt orimligt. Även om det ingår bränslefilter och kupefilter..

Du kan själv köpa den rekommenderade oljan (Castrol), oljefilter, bränslefilter, luftfilter och kupefilter, för under 2 000kr. Resten är bara fåniga kontrollpunkter så som kontroll av däcktryck, däckslitage, synliga leakage under bilen osv. Och servicen tar under 60 min.

Allt över 4 000kr för denna service är orimligt.
#1561551
Lobocut skrev:Ja, så länge som det finns personer och företag som betalar, så kommer priserna vara orimliga. 11 000kr för en service, där det bara är olja, filter och lite kontrollpunkter, är fullkomligt orimligt. Även om det ingår bränslefilter och kupefilter..
Ännu mer spännande är ju att de försöker hålla nästan samma prisnivå på elbilarna...
#1561553
KalleJ skrev:MEN vägassistansen och mjukvaruppgraderingarna då :bored: :party: :party: :party:
1500kr i självrisk på bärgning i de flesta halvförsäkringar. Jag har verkligen aldrig förstått det argumentet.
(jag fattar att du skämtar)
#1561554
Lövet skrev: mån 20 nov 2023, 14:03
Lobocut skrev:Ja, så länge som det finns personer och företag som betalar, så kommer priserna vara orimliga. 11 000kr för en service, där det bara är olja, filter och lite kontrollpunkter, är fullkomligt orimligt. Även om det ingår bränslefilter och kupefilter..
Ännu mer spännande är ju att de försöker hålla nästan samma prisnivå på elbilarna...
Ja, folk är lättlurade, uppenbarligen...
#1561556
Lobocut skrev:Ja, folk är lättlurade, uppenbarligen...
Man håller garantierna som gisslan. Men nej, det kommer inte hålla i längden att fakturera 2000kr/h för att fylla spolarvätska och dra i bältena och kontrollera varningstriangeln.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&au[…]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]