Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1558991
Nu vet jag inte exakt hur man ska räkna.
Men Fick nyss ett pris från en bilverkstad på oljebyte.
För 4 liter Castrol edge longlifeolja ska dom ha.
Håll i er nu. Hissnande 1236,25 kr ink moms.bara för oljan,ej arbete eller filter.
Det är 309 kr litern.
Undrar vad dom köper in den för. Kanske 300 kr för 4 liter.
Kollade på oljemagasinet,och dom tar 528 kr ink moms + frakt 79 kr för 4 liter av exakt samma olja.
Att ha Bilverkstad måste vara en guldgruva.
När man kan ha ett påslag på 300 procent.
Alltså vart är vi på väg
#1559002
monarped skrev: tor 26 okt 2023, 09:32 Nu vet jag inte exakt hur man ska räkna.
Men Fick nyss ett pris från en bilverkstad på oljebyte.
För 4 liter Castrol edge longlifeolja ska dom ha.
Håll i er nu. Hissnande 1236,25 kr ink moms.bara för oljan,ej arbete eller filter.
Det är 309 kr litern.
Undrar vad dom köper in den för. Kanske 300 kr för 4 liter.
Kollade på oljemagasinet,och dom tar 528 kr ink moms + frakt 79 kr för 4 liter av exakt samma olja.
Att ha Bilverkstad måste vara en guldgruva.
När man kan ha ett påslag på 300 procent.
Alltså vart är vi på väg
Du kan ju med fördel köpa hem olja- , filter och dylikt och åka till en lokal-verkstad som gör servicen, tar enbart arbetskostnad. så gör jag numera.. kostar mig max runt ~1000-1300kr/service.. hade jag åkt till grannen(där volvo verkstad står) skulle det kosta mig idag mellan 2500-3500kr för service. (där oljan är 30-50% av kostnaden)
servade min V70 på märkesverkstad/volvoverkstad i 10år, där jag såg hur oljan var från cirka ~88kr/l till >275kr/l.. Nu när bilen är så gammal så struntar jag i såkallade "mjukvara 2.0"
#1559046
Så länge det finns tillräckligt med kunder som ser det positivt med en auktoriserad stämpel i serviceboken så kommer det att se ut sådär.
För vi kan väl utgå ifrån att det var en märkesverkstad du besökte?
#1559052
monarped skrev: tor 26 okt 2023, 09:32 Nu vet jag inte exakt hur man ska räkna.
Men Fick nyss ett pris från en bilverkstad på oljebyte.
För 4 liter Castrol edge longlifeolja ska dom ha.
Håll i er nu. Hissnande 1236,25 kr ink moms.bara för oljan,ej arbete eller filter.
Det är 309 kr litern.
Undrar vad dom köper in den för. Kanske 300 kr för 4 liter.
Kollade på oljemagasinet,och dom tar 528 kr ink moms + frakt 79 kr för 4 liter av exakt samma olja.
Att ha Bilverkstad måste vara en guldgruva.
När man kan ha ett påslag på 300 procent.
Alltså vart är vi på väg
Toppen!! Ja så länge folk betalar så. Kan du så undersök att göra det själv, första gången tjänar man kanske inte så mycket om man behöver köpa in något/några verktyg men sen bär det av i rask takt 👍

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]