Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1558467
Lövet skrev: lör 21 okt 2023, 12:41
hellosailor skrev:Jag frågade inte innan jag lämnade in eftersom jag i min vildaste fantasi inte kunde tänka mig ett sådant ockerpris.
Men du har ju skrivit på ett papper med summan på? De tar ju inte in bilen annars.
nix. det enda jag fick var ett sms där de tagit videos och gav förslag på tilläggstjänster, byta vindrutetorkare, spraya acn med något medel och hjulinställning. Där stod det vad det kostade. Däremot aldrig grundservicen, vilket skrivit.

Man kan såklart fundera hur de kommer fram till sina priser. Tjänar deras mekaniker väldigt bra där jämfört med andra firmor? Jag antar detta inte är ett isolerat utan att Bilia kör ockerpriser generellt?
#1558469
hellosailor skrev:
Lövet skrev: lör 21 okt 2023, 12:41
hellosailor skrev:Jag frågade inte innan jag lämnade in eftersom jag i min vildaste fantasi inte kunde tänka mig ett sådant ockerpris.
Men du har ju skrivit på ett papper med summan på? De tar ju inte in bilen annars.
nix. det enda jag fick var ett sms där de tagit videos och gav förslag på tilläggstjänster, byta vindrutetorkare, spraya acn med något medel och hjulinställning. Där stod det vad det kostade. Däremot aldrig grundservicen, vilket skrivit.

Man kan såklart fundera hur de kommer fram till sina priser. Tjänar deras mekaniker väldigt bra där jämfört med andra firmor? Jag antar detta inte är ett isolerat utan att Bilia kör ockerpriser generellt?
Låter extremt konstigt att du inte skrivit på en arbetsorder. Det har aldrig hänt att jag kunnat lämna in bilen annars. Angående Bilias priser så är det absolut bästa att rösta med fötterna. Serva inte där igen, finns gott om Volvoverkstäder.
#1558535
Ja, prissättningen är ju fri... Att inte fråga först om priset, och kolla runt hos andra, var en klar miss av dig.

Men är det ett rimligt pris för servicen? Nej... Dom byter bara olja, oljefilter och luftfilter. Resten är bara kontroller av nivåer av vätskor. Detta tar 5 min att kolla själv. Dom kollar däcktryck, slitage på däcken. Att damasker är hela. Och att det inte finns några synliga läckage under och i motorutrymmet.

Många som inte förstår vad simpla saker det är dom gör, för så mycket pengar.
#1558547
Lobocut skrev:Många som inte förstår vad simpla saker det är dom gör, för så mycket pengar.
Ännu sjukare är ju att de försöker sig på ungefär samma pris på en service på en elbil där hälften av servicepunkterna är borta. Återstår bara nivå på spolarvätska mm vilket ju är trams att man ska betala tusentals kronor för.
#1558609
Sen nån månad tillbaka jobbar mekanikerna i par på Bilia. Alltså dubbla kostnaden för företaget. Visst, det kanske går lite fortare att vara två i vissa moment men inte dubbelt så fort.
Gissa vilka som får betala för deras förbättrade arbetsmiljö?
#1558615
det är inte bara Bilia, det gör dom här på Bilbolaget ochså. och inte har servicen bllivit dyrare för det, el reparationer. Var nyss inne med min XC60 då spännrullen till multiremmen höll på att haverera, rem + spänrulle gick på 1995, felsökning 580kr, arbetskostnad 580kr helt ok pris, jag hade då inte orkat gjort det själv för de pengarna.

Det är helt andra orsaker till att de numera jobbar i par.
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]