Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av johantkd
#1545670
Hej!

Skulle verkligen uppskatta om vill hjälpa och ge en värdering på min bil. Blev påkörd och fick nu återkoppling av IF. Redan två dagar efter jag skickat in uppgifterna.

Deras värdering på marknadsvärdet är 32 000kr. Har jag möjlighet att föra en vidare diskussion som kan påverka värderingen eller får man snällt tacka och ta emot?
Vet att det finns väldigt bred kunskap här på forumet så skulle vara tacksam om ni kan hjälpa ge en värdering. Bilen är en Volvo S40 - 03 med mätarställning under 21 000 mil. Övrigt så är bilen i fint skick och fri från rost. Vill även antyda att full servicehistorik finns. Detta ska jag kolla upp. Vad mer är relevant för värdering?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Johan
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1545674
Klart du kan diskutera med dem, men det gäller ju att kunna motivera varför värdet är högre såklart. Nu brukar försäkringsbolagen ofta ge ett lägre första bud. Kommer man inte överens så kan man få en värdering gjord via Handelskammaren. Eventuell kostnad för det kan hanteras olika av olika bolag och deras värdering kan vara lägre.
Användarvisningsbild
av Derank
#1545687
min erfarenhet är tvärtom, de betalar riktigt bra. iaf de bilar jag fått inlöst. Tycker ditt bud låter bra
av UnleashFusion
#1545720
tycker IF gav dig en ganska bra inlösensumma för just en S40 -03, kollar man blocket så ligger ju den enda med 34kmil och då är priset(18k).
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1545723
Jag stämmer in i kören och tycker att IF ger en bra peng för den bilen.

Dessa tre bilar som är 03-04 har liknande mätarställning men avsevärt lägre pris.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 8-15980033
https://www.bytbil.com/hallands-lan/per ... 9-16598781
https://www.bytbil.com/sodermanlands-la ... 1-17009577
av johantkd
#1545746
Tack för er hjälp! Nu har jag lite mer fakta. Då kan det finns möjlighet att få ut lite mer. Värt att ta en diskussion. Jag har ju jämfört lite på blocket men där skiljer det som vanligt en hel del.
Kollade även länkarna ovan, vilket är på förgående generationen S40 vilket blir missvisande.
Jag gör ett försök med IF. Är inte helt missnöjd men såklart vill man få ersättning som täcker. I övrigt så är bilen faktiskt i gott skick. Har även mailat BILIA om att få ut service historik om det nu har betydelse och kan väga upp.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1545754
Men nya S40 kom väl som MY04 när gamla S40 Classic lades ner?
Jag har då aldrig sett en S40 MY03 av nya generationen...
Är det inte den gamla S40, som jag tror många av oss andra tänker på, så blir ju såklart saken en annan.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1545772
Som sagt, är det generation 1 eller 2 du har? Skillnaden i pris är avsevärd. Ser inte heller att du skrivit vilken motor det är i den.
2.jpg
2.jpg (79.24 KiB) Visad 3899 gånger
1.jpg
1.jpg (80.94 KiB) Visad 3899 gånger
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]