Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1535646
Hej!
Mitt första inlägg här på forumet.
Eftersom jag skaffat mig en Volvo kände jag mig tvungen nu att skapa ett konto :)

Med en liten tös på väg in i mitt o sambons liv så behövde vi byta till en större bil och slutade med en V60 d3 momentum advanced 2020.
Inte riktigt utrustningen jag hade velat men budgeten fick tyvärr bromsa någonstans.
Bilen vi hade tidigare va en 2017 honda civic 1.5.

Hursomhelst, haft bilen nu i ca 1 vecka och upplever bränsleförbrukningen till väldigt hög.
Kör förvisso inte så långt på morgonen till jobb (ca 7km) men jag snitta 1L/milen just nu.
Trodde faktiskt att jag skulle ligga bra mycket lägre än så.

Körde rundor i en 2019 Audi A6 diesel för något år sedan med samma sträcka till jobb och med den låg jag runt 0.65-07L/milen.

Vad gör jag för fel? Jag har provat att köra snällt, tungfotad, mittemellan osv men får ändå ett snitt runt litern.

Värt att notera är att sot sensorn är kass och ska bytas av volvo om en vecka. Denna va dålig när vi köpte bilen men säljaren va medveten om felet och meddelade detta innan och bokade in oss redan innan bilköpet. Eftersom jag hade sålt vår andra bil så behövde jag bilen omgående ändå.
Kan den trasiga sensorn möjligen påverka den höga förbrukningen?
Eller vad är tokigt?
Volvo själva påstår 0.46l/milen blandad, sen förstår jag att det är dröm siffror men hade räknat runt 0.6-0.7 blandat.

Vad säger ni?

Allt gott
#1535652
Kör du bara kortkörningar med en automat som aldrig blir varm så kan du mycket väl nå en liter/milen på vintern. Jag finner det fullt acceptabelt. Att du med en mindre bensinbil (manuell?) kunde köra samma sträcka billigare är liksom en helt annan sak. Audin hade troligen dubbelkopplingslåda, som inte slirar när den är kall. Det kan göra en del, men jag misstänker att det var andra förhållanden när du körde Audin. Skillnaden är lite för stor.

Reparera du sotsensorn och se om det hjälper. Över tid med annat än kortkörningar bör du kunna nå 0,6-0,7 liter / mil som du eftersträvar. Men då kan det inte bara vara 7 km (eller kortare) sträckor. :-)

Som referens kan jag säga att jag ligger över tid på ca 0,8 liter/mil med en XC90 D5 -17. Bara kortkörningar är 1 liter/mil inte ovanligt. Den kan till och med ta mer. Försiktigt landsvägskörning 0,6 liter / mil. Min XC90 tar ungefär lika mycket som den A6 Allroad -16 jag hade tidigare.
#1535660
Malmstroem skrev:Kör du bara kortkörningar med en automat som aldrig blir varm så kan du mycket väl nå en liter/milen på vintern. Jag finner det fullt acceptabelt. Att du med en mindre bensinbil (manuell?) kunde köra samma sträcka billigare är liksom en helt annan sak. Audin hade troligen dubbelkopplingslåda, som inte slirar när den är kall. Det kan göra en del, men jag misstänker att det var andra förhållanden när du körde Audin. Skillnaden är lite för stor.

Tack för ditt svar.
Jag förstår vad du menar och förstår även att min honda civic benisnare med manuell låda klart dricker mindre vid kall stadskörning.
Men när vi provade bilar så provade vi en hel drös och även ett par olika v60 d3or. Fick på alla dessa ganska så bra förbrukningar. Drygt 0.7 när vi ställde bilen och då körde man långt ifrån snällt.

Att jag får ut liter milen som det ser ut nu tycker jag tyder på att något är fel.. Såklart kört mer med den än bara till och från jobbet och blir inte mycket bättre oavsett körning som det ser ut nu.
Jag är själv inte speciellt bil kunnig så vet inte alls om det har med sensor att göra eller om det är något annat fel. Men jag är övertygad om att det är något som inte är rätt, med tanke på vad de vi provade innan köp förbrukade i jämförelse.

Får se hur de blir efter bytet av sensorn.
Tack för ditt svar :)

Reparera du sotsensorn och se om det hjälper. Över tid med annat än kortkörningar bör du kunna nå 0,6-0,7 liter / mil som du eftersträvar. Men då kan det inte bara vara 7 km (eller kortare) sträckor. :-)

Som referens kan jag säga att jag ligger över tid på ca 0,8 liter/mil med en XC90 D5 -17. Bara kortkörningar är 1 liter/mil inte ovanligt. Den kan till och med ta mer. Försiktigt landsvägskörning 0,6 liter / mil. Min XC90 tar ungefär lika mycket som den A6 Allroad -16 jag hade tidigare.
#1535661
sewen skrev:Välkommen till forumet!

Är det inte så att en D3 till och med kan dra mer än D4 eller D5? Den klena motorn får jobba hårdare för att dra runt på den relativt stora bila liksom.
Tusen tack!
Möjligt att D3an dricker något mer än D4an, men upplever verkligen inte D3 som slö. Klart klenare än D4an men känns inte som att det är för klen motor för bilen, verkligen inte.
En polare har en V90 D3 och han menade på att hans dricker inga liter milen och då är det trotts allt en större bil än vad vi har men med likadan motor.
Oavsett tycker jag det är märkligt och får väl som jag skrev till den andra medlemmen avvakta och se hur det ser ut efter att sensorn är bytt om det blir bättre eller vad.
Tack för ditt svar :-)
#1538206
Liten uppdatering ifall någon skulle råka ut för samma.
Fick sensorn på bilen utbytt och det är nu 2-3 veckor sedan.
Har nollställt tripmätaren vecko vis för att se vad jag får ut och ligger nu på 0.67l/milen och då är detta endast stads körning.

Efter en längre tur på 25mil med motorväg och lite stadskörning så låg den på 0.43l/milen i snitt.
Ofantlig skillnad mot hur det såg ut i början när sensorn va kass. Sen om det hade med det att göra eller inte det har jag ingen aning eller kunskap om.
Men allt funkar bra nu och jag är nöjd.
#1538724
HowardFlynn skrev:Liten uppdatering ifall någon skulle råka ut för samma.
Fick sensorn på bilen utbytt och det är nu 2-3 veckor sedan.
Har nollställt tripmätaren vecko vis för att se vad jag får ut och ligger nu på 0.67l/milen och då är detta endast stads körning.
Ja, dotterns v60 2020 d3 ligger på ungefär samma resultat som du har nu ( ca 10 km till jobbet)

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]