Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1533842
Vet ej om detta är rätt ställe att lägga in. Om inte ber jag om ursäkt.


Jag sålde precis en bil på blocket. Privat person till privat person.

Först vill jag bara säga jag kan ingeting om bilar.

Jag lade upp annonsen, skrev allt jag kunde och visste om bilen. Det var en grej jag inte kom ihåg namnet på, så skrev kugghjul. Det var tydligen en sväng hjul. Detta var jag 100% öppen med och berättade att jag inte visste. Jag beskrev även problemet.berättade att jag kört med detta i lång tid. Tre år. Detta på inrådan av verkstad som sade att det gick att köra med.

Köparen som var intresserad. Kom. Jag berättade allt jag visste. Allt jag kände till om. På bästa sätt jag kunnat.

Denna man. Stressade mycket. Jag frågade om han ville provköra. Han sade nej. Jag hade alla papper framme. Han kollade knappt eller inte alls. Han undersökte väldigt dåligt. Men jag svarade på alla frågor, så bra jag kunnat.
Jag hade alla papper, tidigare besiktning som den gick igenom. Jag försökte verkligen berätta allt.

Vid betalning så hade jag lagt utgångspris så som blocket tyckte. Jag var beredd att förhandla om priset. Vilket han INTE gjorde. Jag prutade åt han och gick ned i pris åt han.

Nu har han hört av sig. Han är sur. Vill att jag antingen tar tillbaka bilen eller betalar för reparation. Har han laglig rätt att kräva något?

Han påstod något om motorn, jag har ingen ingen aning om det stämmer eller inte. Det var oavsett inget jag visste.

Har jag gjort fel på något sätt?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1533844
Nej jag tycker inte du har gjort något fel.
Hänvisa köparen till 20§ i Köplagen.

Tänk på det här:
Köplagen gäller mellan dig och säljaren.
Det är viktigt att du undersöker bilen noga innan köpet.
Kontrollera om bilen har några skulder, innan du köper den.


https://www.hallakonsument.se/varor-och ... vatperson/

Köplag (1990:931)

Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.

Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.


https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1990-931
av Tomdavids
#1533853
Tack för svar. Han hävdar jag ljög i annons. Jag berättade verkligen allt jag kunde. Och allt Stod i annonsen. Vilket jag också förklarade mera på plats.

Visst Det är en sliten bil. Gått nästan 40.000.

Jag hade lagt ned mycket pengar på att fixa denna, vilket också stod i papperna.

Det största felet berättade jag om. Allt jag kunde och han godtog det. Han fick till och med rabatt pga detta.

Sen påstår han att bromsarna var slut. Inget jag känt, den klarade senaste besiktning bra. Detta kanske han hade kunnat känna om han utförde en undersökning.

Även motorn som han påstådde läcker. Vilket jag spontant inte tror på. Även om jag inte vet. Har aldrig märkt det. Aldrig någon verkstad som sagt att det verkligen läcker. Hade nyligen gjort service också.


Första felet visste han om. Och den andra två som han hävdade tycker jag borde vara under undersöknings plikt.

Som han inte fullgjorde för fem öre. Tråkigt för honom men känner inte det är mitt fel. Jag försökte verkligen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1533857
Ja, grubbla inte över att han gapar och gnäller.
Användarvisningsbild
av Derank
#1533859
Han har inget att komma med, blockera hans nummer bara.
av UnleashFusion
#1533861
Han får skylla sig själv. du upprepade flertal gånger vart felet fanns samt frågade om han ville provköra(han är dum nog och säger nej och går vidare) . Du som säljare har inte gjort något fel. så vad som händer hädanefter kan köparen glömma. Han får fixa/sälja, you name it. du har inga skyldigheter.
av Tomdavids
#1533876
Tack för svaren. Man blir fundersam. Har kontaktat jurist för fråga också så man täcker alla betänkligheter liksom. Har inte fått ordentligt svar men juristen säger spontant som att detta ligger under undersökningsplikten som han inte vidtog. Jag gjorde verkligen allt jag kunde.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1533880
@Tomdavids, Som alla andra skriver här, blocka hans nummer bara och gå vidare. Du gjorde ett bra jobb och kan sova gott *klapp på axeln*

En annan gång så brukar jag alltid kopiera annonsen så kan man alltid visa den om det trots att det vore mer än ytters osannolikt behövas så har man det att visa upp med.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1533888
Alltid nån tomte som krånglar. Och det blir värre och värre. För 10-15 år sen var det rätt ok att köpa och sälja genom blocket, nu är det typ det absolut värsta man kan göra.

Men som sagt. Beroende på vad det är för nån som krånglar, så blockera numret.
av Tomdavids
#1533895
Härligt med andra åsikter och det känns nice att höra att ni tror jag gjort rätt. Uppskattas.

Har tagit kopia på allt, annonsen och så. Även hans meddelanden. Just in case. Svarade även innan jag blockade han.

Kort sagt så skrev jag till han att jag berättade allt, var uppriktig med allt. Och visade alla papper och så. Att jag berättade allt jag kände till. Sen också hur ”du” tackade nej till provkörning. Tackade nej till att undersöka den, och jag har gjort vad jag kunnat. Hur ”du” absolut kunnat få kolla på den mera och undersöka. Och även förhandla mera priset om det var önskvärt.

Och nu är det blockat.

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]