Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Muffinmannen
#1528401
Hej,

Ny på forumet men chansar jag kommit rätt i min fråga.

Privatleasar just nu en Volvo XC40 där avtalet har ett garanterat restvärde satt. Detta restvärde vid skrivande av avtalet var det pris vi skulle få köpa loss bilen för vid leasingupphörandet.

Jag har bett om en utköpsoffert och döm av min förvåning när den är 75.000 högre än vad överenskommelsen säger i avtalet. De hänvisar till att marknaden är het nu.

Jag har då alltså betalat av bilen ned till ett för lågt restvärde och nu höjer de det markant. Detta kan ju ej vara lagligt. Ingenting i avtalet reglerar att de kan höja det eller ens omnämner det mer än att det är ett garanterat restvärde.

Något tips på vad jag kan göra? Säljaren som lovade att det är detta pris vi kan köpa ut den för har slutat sedan över ett år.

Skickat från min Pixel 7 Pro via Tapatalk

av Lockis
#1528664
Muffinmannen skrev: tis 24 jan 2023, 23:22 Hej,

Ny på forumet men chansar jag kommit rätt i min fråga.

Privatleasar just nu en Volvo XC40 där avtalet har ett garanterat restvärde satt. Detta restvärde vid skrivande av avtalet var det pris vi skulle få köpa loss bilen för vid leasingupphörandet.

Jag har bett om en utköpsoffert och döm av min förvåning när den är 75.000 högre än vad överenskommelsen säger i avtalet. De hänvisar till att marknaden är het nu.

Jag har då alltså betalat av bilen ned till ett för lågt restvärde och nu höjer de det markant. Detta kan ju ej vara lagligt. Ingenting i avtalet reglerar att de kan höja det eller ens omnämner det mer än att det är ett garanterat restvärde.

Något tips på vad jag kan göra? Säljaren som lovade att det är detta pris vi kan köpa ut den för har slutat sedan över ett år.

Skickat från min Pixel 7 Pro via Tapatalk
Pratar vi privatleasing är du nog till råttorna. Skulle köpt bilen från första början istället. Du har ingen rätt att köpa bilen vid avslutad leasing i många fall (om ens något). Leasing bolaget har ju tagit risken, och kan nu skörda frukterna.

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]