Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Axii
#1523431
Tips för de som bor i Stockholmsområdet och ska serva bilen, undvik Bilia!
De är i särklass dyrast har jag märkt när jag tog offerter inför underhållsservice på min V60 D3-2019.

För olja, oljefilter, kupéfilter och byte bromsvätska ville de ha 8000 kr. Visst, inflation, allmänt dyrare och just Bilia kanske brukar förvarna om att det kommer bli dyrare. Men ändå... :-/

Blev istället bokad tid hos Volvo Car i Kista som för exakt samma jobb vill ha 6400 kr. Mycket det med såklart men ändå klar skillnad mot Bilia.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1523440
@Axii, J-a.. En ÅF 45 minuter bort tar för Classic service ink. luftfilter & bränslefilter + kupéfilter 4794kr. Tillägg för bromsolja 900kr.

Körde classicservice i veckan. Olja och dess filter, allmän kontroll och med tillägg för luftfilter och bränslefilter vilket kostade 5200kr och jag tyckte det va dyrt :-)

Kollade dock för sent på två andra återförsäljare 45 min bort åt olika håll och där kostade samma 4200kr och ytterligare en 3900kr

Samma med classicservicen, gått upp från 2900kr till 3500kr medans de i andra två 2500kr respektive 2300kr

Två av dessa tre kör jag förbi var fjärde månad eller så, lär väl kolla runt innan nästa gång :)
#1523448
Micce1980 skrev:@Axii, J-a.. En ÅF 45 minuter bort tar för Classic service ink. luftfilter & bränslefilter + kupéfilter 4794kr. Tillägg för bromsolja 900kr.

Körde classicservice i veckan. Olja och dess filter, allmän kontroll och med tillägg för luftfilter och bränslefilter vilket kostade 5200kr och jag tyckte det va dyrt :-)

Kollade dock för sent på två andra återförsäljare 45 min bort åt olika håll och där kostade samma 4200kr och ytterligare en 3900kr

Samma med classicservicen, gått upp från 2900kr till 3500kr medans de i andra två 2500kr respektive 2300kr

Två av dessa tre kör jag förbi var fjärde månad eller så, lär väl kolla runt innan nästa gång :)
45 minuter till Ystad? Jo Bil Bengtsson är mycket, vad ska man säga, mycket mindre dyra? :-)

Vår dotter bor i Sibbarp (Malmö) och bytte kamrem och service på deras V70 från 2012. Priset var nästan 3000 kr billigare än Bilia.
Jag kan tycka att det är för stor skillnad. Får hoppas att ingen från Volvo i Ystad läser här. :-)

P.S. Deras kaffe är gott! Även mitt, om du har vägarna förbi. :-D
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1523450
@EbbevonVolvo, Ah, Bilbengtsson missade jag. Hörde med Göinge bil samt Bilmånson, även Finnvedens är intressant annars och alla bra mycket billigare än Bilia, Bildeve mm

Återstår att se om de med justerar upp priserna men undra om de kan höja på samma sätt. Kaffe och lackunderhåll då ;-)
av Lobocut
#1523461
Ja, service är dyrt för att folk är okunniga i största allmänhet. Tittar man på det riktiga serviceschemat från tillverkaren , så är det inte så mycket som ska bytas. Det är olja, oljefilter, kupefilter , luftfiler och bränslefilter som är på intervall. Resten är bara kontrollpunkter, 99% av dom kontrollpunkter görs redan när du besiktar bilen.

Jag skulle aldrig betala över 3000kr för en sådan service. 1500kr för materialet och 1500 för jobbet som tar max 45 min.
av Malmstroem
#1523475
Är man ute efter prisvärt så ska man nog hålla sig från Bilias anläggningar som ligger någorlunda centralt i Stockholm. Det är dyrt där, men tydligen inte för dyrt, eftersom beläggningen verkar vara hyfsat hög.

Jag har servat mer än en bil på Bilias anläggningar. Det är dyrt, men enkelt. För mig har det helt enkelt inte varit värt att åka ut till något billigare serviceställe. Bilia verkar leva rätt gott på sådana som mig och tjänstebilsförare som vill ha det enkelt.
av Axii
#1523494
@Lobocut, absolut, har man kunnande, tid och plats att kunna göra det själv så är det ju många gånger bästa alternativet. Men tveksamt för nyare bilar misstänker jag.

Men som @Malmstroem, skriver så gillar nog många enkelheten och tar närmsta anläggning osv.

Fått nya offerter utanför Stockholm, kollade med Skobes i Nyköping och Rejmes i Norrköping som båda vill ha runt 5800 kr. Men då kostar det ju en del att ta sig dit istället. 8-)
av Lobocut
#1523534
@Axii, Om man aldrig har bytt olja på en bil, så kan vem som helst göra det. Det är busenkelt. Och har man inte en egen garageuppfart, så kan man åka till sin närmsta OKQ8 gör det själv hall. Och tid brukar man ofta hitta om man vill spara 4000kr eller mer :-)

En classicservice är exakt samma service, fast bilen är 6 år gammal. Varför tror du att servicen blir över hälfterna så billigare när bilen blir 6 år gammal? För att man ser att folk slutar serva bilen hos den auktoriserade verkstan då.

Ring till Mekonomens växel, och frågan efter en verkstad som har tillgång till Vida, i Stockholm. Det ska finnas en vid globen någonstans. Kolla med dom vad dom ska ha för samma service. Mekonomen ska även ha prisgaranti.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1523545
Så länge man har maskinskadeförsäkring, i mitt fall Volvia med 10år/20000 mil, känner åtminstone jag att det är värt att serva på Volvo.
Min tidigare bil servade jag i Norrtälje som är lite billigare än i Stockholm, medan nuvarande bil lämnas till Bilia i Nacka. Har en bra pst som jag tycker är mycket värt.
Däremot gör jag på egen hand ett enkelt oljebyte efter halva årsintervallet, kanske inte nödvändigt men det känns bra inför sommarsemestern.

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]