Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1522547
Är det någon mer som har försökt kontakta Trygg-Hansa per telefon på senare tid? Det var några år sen jag gjorde det sist, då var det svårt.. Nu är det OMÖJLIGT :-/ Deras telefonrobot är totalt helpuckad, bilförsäkring finns inte ens med på menyerna utan man får välja "övrigt" efter cykel och båtförsäkring, generellt förstår den inte vad man försöker säga, när man ska trycka 12-siffrigt telefonnummer så får man om och om igen veta att det är ogiltigt efter att ha tryckt hälften av siffrorna (kom igenom efter 4-5 försök) och till slut fick jag veta att skadeanmälan hade stängt (detta var kl 1545 en vardag) Försökte "allmänna frågor" telefonnumret men där fastnade jag på att det kräver mobil bankid (som jag inte har på jobbtelefonen)
Försökte igen på skadeanmäla-numret i dag och kom förbi "stängt för dagen" men fastnade i krav på mobil-bankID
Måste jag verkligen byta bolag pga att de har totalt puckad telefontjänst :-/ I övrigt har de ju skött sig precis som förväntat
Jaja de spammar mig med meddelanden om att jag ska skadeanmäla på webben, nu ville jag ju bara ha självriskvillkoren förklarade efter att ett rådjur försökt stånga bilen av vägen (fick en liten buckla på förardörren)
Försäkringsbrevet säger att jag har "Tilläggsförsäkring som ingår: Självriskrabatt 3000kr", några rader längre ner står det "Försäkringar du INTE har valt: -självriskrabatt 3000kr, självriskrabatt 50%"
Och om jag nu antar att det är första påståendet som gäller, vad innebär "3000 kr rabatt", slipper jag betala all självrisk upp till 3000 kr eller är det rabatt på en del av priset... ? :oops: Är det upp till mig att välja? :-D
GRRRR :devil: Någon som har bra förslag på försäkringsbolag som har bra priser och dessutom går att kontakta? Begripligt försäkringsbrev vore också ett stort plus
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1522558
Jag har haft moderna i väldigt många år nu... Tyvärr har dom nu gått ihop med trygg-hansa som jag tidigare inte haft bra erfarenheter utav, så nu har jag ofrivilligt "trygg-hansa".
Jag håller med, dom är sämre på det mesta tycker jag. Deras webb/konto-sida är inte i närheten av lika bra som modernas är/var, man kan inte sköta allt själv, utan det mesta måste man "få hjälp via kundtjänst med". Den enda kontakt jag haft med dom dock är via deras chat, och det gick faktiskt bra. Kändes dock väldigt bakvänt mot vad jag är van med, har aldrig behövt kontakta moderna under alla år, men direkt det gick över till trygg-hansa var jag tvungen att kontakta kundtjänst.........

Enda possitiva är att trygg-hansa har lägre självrisk på glasrutebyte mot moderna(1500kr istället för 2000).
#1522561
@Erik Å, På mig är Volvia näst billigast. Kör deras högsta självrisk då jag så sällan behövt betala den att det lönar sig mer att ta de typ 2000-3000kr extra då om något händer, senast jag betalade en självrisk va i slutet på 90-talet när jag tog b-kort.

Hur som, Volvia har för mig sedan jag bytte till de 2020 alltid svarat online inom 24h, eventuella ändringar eller tillägg har de löst inom samma tidsram. Har ringt de två gånger via telefoni och då har de svarat inom rimlig tid. Känns väl lite bättre av någon anledning att ha de med då bilen har Volvo assistans fram till 2025 nu samt vanlig maskinskada fram till 17 000 mil, går att förlänga till typ 20 000 mil / 10 år.

Annars har jag innan i ca 12 år kört med Länsförsäkringar på bil, mc och hem. De har varit precis lika bra på kontakt samt löste allt som de kan förväntas göra likt Volvia.

På mc kör jag idag Svedea, deras kundtjänst har än så länge slagit allt och de förefaller vara ännu mer på tårna med att närvara för sina kunder
av Erik Å
#1522568
Jag hade Volvia när bilen var ny men när vagnskadegarantin tog slut blev de dubbelt så dyra som konkurrenterna.. Länsförsäkringar har aldrig kunnat matcha TH prismässigt.
Får kolla runt lite.
#1523984
Jag har Volvia, ringde dem i ett ärende för några månader sedan. De svarade inom några minuter och var supertrevliga och hjälpsamma.

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]