Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1516162
Hej!

Beställde en försäkring via telefon förra veckan. Inga problem. Fick nyss en faktura från trafikförsäkringsföreningen då bilen inte är försäkrad.

Kollar nu på fakturan, och då har försäkringsbolaget skrivit en siffra fel (står dock rätt bil och modell på fakturan).

Bör försäkringsbolaget stå för detta, eller ligger de en undersökningsplikt på mig? Ringde som sagt och beställde försäkringen på telefon.

Tack!
#1516178
Skinnsoffa skrev:Hej!

Beställde en försäkring via telefon förra veckan. Inga problem. Fick nyss en faktura från trafikförsäkringsföreningen då bilen inte är försäkrad.

Kollar nu på fakturan, och då har försäkringsbolaget skrivit en siffra fel (står dock rätt bil och modell på fakturan).

Bör försäkringsbolaget stå för detta, eller ligger de en undersökningsplikt på mig? Ringde som sagt och beställde försäkringen på telefon.

Tack!
Du har ju ett ansvar att kontrollera uppgifterna på ditt försäkringsbrev. Så jag tror nog detta hamnar på dig.
#1516188
@Skinnsoffa, Kan möjligen gå om du har skickat in det digitalt och kan visa att du gjort rätt. Alltså bör man kolla så man har gällande försäkring, som via transportstyrelsens app eller föräkringsbolagets hemsida mm
#1516191
Kolla vilken bil som det missförstådda registreringsnumret går på. Är det en likadan bil? Det är ganska vanligt. Då skulle jag börja med att ringa Trafikförsäkringsföreningen och förklara läget så kanske de kan vara lite snälla. Kostar inget att testa. Du kan ju iaf visa att du haft en försäkring på en likadan bil (som givetvis inte gjort någon nytta), men det visar ju att det är ett "honest mistake".

Jag lyckades också försäkra fel bil genom att uppge fel siffror på slutet (2 st) och körde runt så ett tag. Det visade sig vara en annan likadan bil och det upptäcktes därför inte direkt. Det ändrade så klart försäkringsbolaget när jag upptäckte det och inget problem hann uppstå.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]