Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1513045
Backade på en lyktstolpe med bilen. Det blev inga skador på bilen, enbart på lyktstolpen. Lyktstolpen måste nu repareras och ägaren till lyktstolpen kräver ersättning för detta.

Gjorde en skadeanmälan till bilförsäkringen, där ovanstående information framgick. Bilen har helförsäkring. Svaret kom omgående och ärendet avslutades: ni kan inte få ersättning för reparation av skador på bilen. Och så information om att man kan ompröva beslutet.

Jag förstår ju att jag inte kan få ersättning för reparation av några skador på bilen, eftersom det inte blev några. Men lyktstolpen nämns ju inte ens i beskedet

Är det någon annan försäkring som man ska använda än bilförsäkringen när man backat på en lyktstolpe? Eller är man tvungen att ha en klen bil som går sönder om den nuddar en lyktstolpe för att bilförsäkringen ska gälla?
#1513065
Har råkat backa på en annan likadan bil som min 2008. En liten repa på min men lite mer på den andra. Papper fylldes i och skickades in och betalade en mindre självrisk då min bil ej behövde lagning, även enligt mig.

De har nog bara tänkt fel, hör med de igen
av Erik Å
#1513088
Och varför skulle du inte kunna få ersättning för eventuell skada på egna bilen, det är ju precis det man har vagnskada / helförsäkring till.. märkligt :-/ Vilket bolag är detta?
Sen kan det vara så att självrisken blir högre än vad reparationen kostar, men det är ju en helt annan historia.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1513109
Det blev ingen skada på bilen, så jag har inte begärt ersättning för skada på bilen. Det märkliga är ju att jag fått avslag för ersättning som jag inte begärt. Men den skadade lyktstolpen har de inte ens nämnt.
av Lövet
#1513116
Ibland kommer det ut standardtexter från FB som är lite märkliga. Det är helt rimligt att trafikförsäkringen (som använts) inte ger någon ersättning på din egen bil utan bara på stolpen. Jag tror att allt är korrekt men lite konstigt formulerat.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1513125
Ja, men det verkar som att de tycker att ärendet därmed är avslutat. Kommer de att kontakta lyktstolpsägaren utan min inblandning nu?
Jag har ju ingen anledning att begära omprövning av beslutet för min oskadade bil.

Jag antar att de gärna vill att jag ringer dem på måndag.
av Lövet
#1513136
Allinug skrev:Ja, men det verkar som att de tycker att ärendet därmed är avslutat. Kommer de att kontakta lyktstolpsägaren utan min inblandning nu?
Det skulle jag tro att de löser själva nu ja

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]