Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1512560
Hej!

Min v60 2016 CC står inför kamremsbyte och jag fick idag priset från Bilia för alla sthlm verkstäder,
"Pris för enbart kamrembyte är 10 629:-"
Är detta prisnivån idag, eller kan det vara värt att kolla på fler verktäder (tips?) och kanske orter (Uppsala?)

Tack på förhand!
//Christian
#1512565
Nu vet jag inte om du har en AWD eller FWD (VEA), men jag har den senare och gav 9070:- förra året på Bilia här i Stockholm. Halva den kostnaden är själva arbetet.
På det priset tillkommer den vanliga servicen, så allt landade på knappt 14'.
#1512577
Jag vet inte hur det ser ut i ditt närområde, men det kanske kan vara värt att kolla nån bra verkstad av lite mindre storlek och be dem maila en offert på kamremsbyte?

De har ofta ett bra bemötande, och är mer beroende av den enskilde kunden än stora kedjor som tex Bilia, vilket borgar för mindre fusk och högre kvalitet på jobbet.
Lycka till!
#1512582
Tack för svar! Det är en FWD. Då låter det kanske inte så orimligt ändå, kollade lite på äldre forumtrådar och detta låg nästan det dubbla mot vad jag läste, men det är väl som med allt att priserna fullkomligt skenar iväg.
Följdfråga, om man inte tar det av en Volvo verkstad och kan spara någon 1000-lapp samt att de lämnar garanti på arbetet. Är det dumsnålt eller vad kan konsekvensen bli?
#1512585
Jag värdesätter bl.a. Volvias maskinskadeförsäkring till 20.000 mil och Assistansen (tror det ryker om man slutar att lämna till Volvo ÅF?), men man får ju såklart göra som man själv vill. :-)
Sen har ju Volvo livstidsgarantin som också är bra att väga in...
#1512610
Jag betalar 132:-/mån för det, då har jag maximal körsträcka vilket hos Volvia är över 2500 mil/år.
Med tanke på vad ett motorproblem kan kosta så känns det dumsnålt att inte köpa till det.

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]