- tis 13 sep 2022, 21:53
#1512004
Bilen börjar bli lite äldre och jag funderar på att lämna Volvoverkstaden och hitta en annan serviceverkstad. Jämfört med vissa "allbilverkstdäder" står sig dock Volvo priser ganska bra så vi får väl se...
Men...en allbilverkstad som gör service på typ 30 olika märken måste ju uppenbarligen ha behov av rätt många olika kvaliteter på oljor. Hur gör dem med det? Lagerhålls det (måste ju vara omöjligt med tanke på alla variationer...), köper de dunkar eller åker de och hämtar för varje bil? Ta tex Vianor/Euromaster eller "Bengans bilservice".
Jag vill ju vara säker på att om det står "Mobil 1 ESP 5w-30" på fakturan att det är den oljan jag får. Fortsätter jag att åka in till Volvo så är jag ju mer eller mindre säker på att de slår i rätt olja och att de har ruljans på sitt oljelager. Om jag åker till "verkstaden-runt hörnet" har ju inte alls den kontrollen. Nån som vet hur de mindre verkstäderna gör?
Men...en allbilverkstad som gör service på typ 30 olika märken måste ju uppenbarligen ha behov av rätt många olika kvaliteter på oljor. Hur gör dem med det? Lagerhålls det (måste ju vara omöjligt med tanke på alla variationer...), köper de dunkar eller åker de och hämtar för varje bil? Ta tex Vianor/Euromaster eller "Bengans bilservice".
Jag vill ju vara säker på att om det står "Mobil 1 ESP 5w-30" på fakturan att det är den oljan jag får. Fortsätter jag att åka in till Volvo så är jag ju mer eller mindre säker på att de slår i rätt olja och att de har ruljans på sitt oljelager. Om jag åker till "verkstaden-runt hörnet" har ju inte alls den kontrollen. Nån som vet hur de mindre verkstäderna gör?