Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av specos
#1512004
Bilen börjar bli lite äldre och jag funderar på att lämna Volvoverkstaden och hitta en annan serviceverkstad. Jämfört med vissa "allbilverkstdäder" står sig dock Volvo priser ganska bra så vi får väl se...

Men...en allbilverkstad som gör service på typ 30 olika märken måste ju uppenbarligen ha behov av rätt många olika kvaliteter på oljor. Hur gör dem med det? Lagerhålls det (måste ju vara omöjligt med tanke på alla variationer...), köper de dunkar eller åker de och hämtar för varje bil? Ta tex Vianor/Euromaster eller "Bengans bilservice".

Jag vill ju vara säker på att om det står "Mobil 1 ESP 5w-30" på fakturan att det är den oljan jag får. Fortsätter jag att åka in till Volvo så är jag ju mer eller mindre säker på att de slår i rätt olja och att de har ruljans på sitt oljelager. Om jag åker till "verkstaden-runt hörnet" har ju inte alls den kontrollen. Nån som vet hur de mindre verkstäderna gör?
av UnleashFusion
#1512006
specos skrev: tis 13 sep 2022, 21:53
Jag vill ju vara säker på att om det står "Mobil 1 ESP 5w-30" på fakturan att det är den oljan jag får. Fortsätter jag att åka in till Volvo så är jag ju mer eller mindre säker på att de slår i rätt olja och att de har ruljans på sitt oljelager. Om jag åker till "verkstaden-runt hörnet" har ju inte alls den kontrollen. Nån som vet hur de mindre verkstäderna gör?
Min lokala bilverkstad använder sig av oljetunnor med märken 'Valvoline' (dock kollade jag inte vad det stod för klassning) .brukar lämna in varje eller vartannat år för service men då har jag köpt mina service-kit och så betalar jag för arbetskostnad bara och det har funkat utan problem.
av Erik Å
#1512016
specos skrev: tis 13 sep 2022, 21:53 .. Nån som vet hur de mindre verkstäderna gör?
Det är nog inget som hindrar att du köper din favoritolja själv och lämnar in bil + dunk när det är servicedags.
Men kolla med verkstan att det är okej att göra så först.
Destruktionsavgift lär de fakturera oavsett varifrån den nya oljan kommer ;-)
av specos
#1512070
Nä, det är det säkert inte på en mindre verkstad. Men frågan kvarstår om jag inte gör så....hur mycket olika oljor har verkstaden i lager och vad gör dem om de inte har "min" olja. Nobody knows.....=)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1512100
Vet inte hur alla mindre verkstäder gör, men den mindre jag använder knappar in regnr på datorn när man bokar och får upp vilka servicedelar som behövs samt vilken klassning på oljan det ska vara. Har han den inte hemma beställer han den med delar. Jag brukar ha med mig egen olja för jag har en ovanlig klassning på oljan till Alfan, ex. har Castrol eller Mobil1 ingen olja som uppnår den klassningen, men han kunde få hem en olja med den visade han mig sist.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1512231
Det där med olika klassningar verkar vara en bluff för att skrämma bilägarna till märkesverkstäderna och köpa deras svindyra olja. Det verkar främst vara till för att kunna hålla låga servicpriser (lång serviceintervall) för att sedan säga att du ändå måste serva den en gång om året. Byter du ändå en gång om året (1000 - 1500 mil räknas "normal körning") kan man köra på en betydligt lägre klassning. Nu är det nya saker som tillkommit (typ partikelfilter även på bensinmotorer) som "kräver" speciell olja.... Var rädd om din motor, byt olja ofta istället för dyrt. Så fort garantin på vår nya Subaru XV gått ut blir det tätare byte på den också, 745-an byter jag (har alltid gjort) vid c:a 500 mil. Våra bilar byts inte så ofta (10 - 15 år) så det gäller att vårda dom. Dom som köpte våran Passat 1,8T -04 fick en riktigt bra bil, vi körde den 18000 mil under 17 år.
Enda större reparationen var igenkokksad motor (efter c:a 9000 mil) p.g.a förlängda oljebytesintervaller när den var ny (innan vi köpte den)
av Erik Å
#1512232
Nej det är inte bara en bluff. När t.ex. turbobilar blev vanliga så upptäcktes att de då befintliga oljorna brände fast på turbinaxeln. Då infördes en ny klassning där man testar hur snabbt oljan koksar fast på en het yta. Oljor som klarar det nya testet får bära den nya märkningen, annars icke. Men har man inte turbo så är just den egenskapen i och för sig "bortkastad". Längre serviceintervall är en annan eftersträvad egenskap som har stegat upp klassningen. Byter man ofta är denna också onödig. Sen kommer förstås miljökrav och bränsleekonomi in i bilden för de nyare klassningarna.

Om API rating:


ACEA förklarat:
11:06 "And finally, noting that not all of these oil are backwards compatible, right. But they are unsuitable for use in certain engines.."! :-o Intressant!
Inte självklart att en nyare klassning är bättre för en gammal motor alltså. :-D

Användarvisningsbild
av Funk
#1512241
Mindre allbilsverkstäder som är seriösa beställer olja samtidigt som dom beställer filter och annat servicematerial (som dom troligen inte heller har i lager) om det inte är en standardolja som krävs.

/Thomas
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]