- lör 03 sep 2022, 09:58
#1510954
Hej,
Har just lagat kupefläkten på min v70 -08 för andra gången och inväntar besked på om kupefläkten var defekt eller ej. Lång historia kort:
Dec -21 30000 mil:
kupefläkten ger upp under en långresa. Gick dåligt under några timmar sedan stendöd. Tar mig hem och in till verkstad (ej volvo men MRF-godkänd autoexpertenverkstad).
Verkstaden byter fläkten (ca 7000:-) och allt funkar.
Aug -22 30900 mil (mindre än ett år och 1000 mil senare):
Fläkten slutar funka. Ringer verkstaden, tid för felsökning om en vecka. Fläkten går igång men går ojämnt/inte alls under några dagar. Verkstaden kollar och misstänker kolen i fläktmotor. Tid för byte om en vecka. Jag påtalar att jag vill reklamera fläkten. Mellan felsökning och rep verkar fläkten fungera normalt. Jag avbokar inte tiden då jag behöver kunna lita på den vid långresor.
Nu är fläkten bytt och den ”gamla” skickad till leverantör för bedömning.
Min fråga: om fläkten bedöms vara dålig ska väl inte jag behöva stå för varken ny fläkt eller arbete?
Om fläkten konstigt nog bedöms vara OK och det är något annat fel på bilen, vem står då för den nya fläkten och arbete? Enligt mig har man ju då isåfall inte lyckats hitta och laga felet utan provar sig fram?
Har just lagat kupefläkten på min v70 -08 för andra gången och inväntar besked på om kupefläkten var defekt eller ej. Lång historia kort:
Dec -21 30000 mil:
kupefläkten ger upp under en långresa. Gick dåligt under några timmar sedan stendöd. Tar mig hem och in till verkstad (ej volvo men MRF-godkänd autoexpertenverkstad).
Verkstaden byter fläkten (ca 7000:-) och allt funkar.
Aug -22 30900 mil (mindre än ett år och 1000 mil senare):
Fläkten slutar funka. Ringer verkstaden, tid för felsökning om en vecka. Fläkten går igång men går ojämnt/inte alls under några dagar. Verkstaden kollar och misstänker kolen i fläktmotor. Tid för byte om en vecka. Jag påtalar att jag vill reklamera fläkten. Mellan felsökning och rep verkar fläkten fungera normalt. Jag avbokar inte tiden då jag behöver kunna lita på den vid långresor.
Nu är fläkten bytt och den ”gamla” skickad till leverantör för bedömning.
Min fråga: om fläkten bedöms vara dålig ska väl inte jag behöva stå för varken ny fläkt eller arbete?
Om fläkten konstigt nog bedöms vara OK och det är något annat fel på bilen, vem står då för den nya fläkten och arbete? Enligt mig har man ju då isåfall inte lyckats hitta och laga felet utan provar sig fram?