Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av bjrnand
#1510954
Hej,
Har just lagat kupefläkten på min v70 -08 för andra gången och inväntar besked på om kupefläkten var defekt eller ej. Lång historia kort:

Dec -21 30000 mil:
kupefläkten ger upp under en långresa. Gick dåligt under några timmar sedan stendöd. Tar mig hem och in till verkstad (ej volvo men MRF-godkänd autoexpertenverkstad).
Verkstaden byter fläkten (ca 7000:-) och allt funkar.

Aug -22 30900 mil (mindre än ett år och 1000 mil senare):
Fläkten slutar funka. Ringer verkstaden, tid för felsökning om en vecka. Fläkten går igång men går ojämnt/inte alls under några dagar. Verkstaden kollar och misstänker kolen i fläktmotor. Tid för byte om en vecka. Jag påtalar att jag vill reklamera fläkten. Mellan felsökning och rep verkar fläkten fungera normalt. Jag avbokar inte tiden då jag behöver kunna lita på den vid långresor.

Nu är fläkten bytt och den ”gamla” skickad till leverantör för bedömning.

Min fråga: om fläkten bedöms vara dålig ska väl inte jag behöva stå för varken ny fläkt eller arbete?
Om fläkten konstigt nog bedöms vara OK och det är något annat fel på bilen, vem står då för den nya fläkten och arbete? Enligt mig har man ju då isåfall inte lyckats hitta och laga felet utan provar sig fram?
av Malmstroem
#1510957
Det blir lite hypotetiskt att svara, men om fläkten är felaktig så ska du inte behöva betala någonting. ARN och domstolar kan hjälpa till om verkstaden inte håller med om det hela.

Är det ett följdfel, eller någonting annat som gått sönder tror jag att du får betala själv. Fläkten fungerade trots allt 8 månader efter "reparation". Det är lite svårt att hävda att verkstaden ska vara synsk och lista ut att det finns andra fel när komponenten bevisligen fungerade efter första reparationen. Du kan prova att ha en annan uppfattning med verkstaden och se vad som händer. Företag kan ibland göra rätt mycket för att en kund ska bli nöjd.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1511336
Om verkstaden konstaterat felet och byter fläkten så är det ju ett garantiärende och det skall inte du behöva betala något för.

Du har en relation med verkstaden, som ansvarar för garantin mot dig, vad de sedan håller på med mot sina underleverantörer är deras problem.
av Lockis
#1512788
MartinS skrev: ons 07 sep 2022, 10:51 Om verkstaden konstaterat felet och byter fläkten så är det ju ett garantiärende och det skall inte du behöva betala något för.

Du har en relation med verkstaden, som ansvarar för garantin mot dig, vad de sedan håller på med mot sina underleverantörer är deras problem.
Fläkten och jobbet kring denna har garanti. Om något annat orsakar felet gäller inte garanti.
av mattiasv60
#1515229
Jag har råkat ut för samma sak med en fläkt som byttes för 8 månader sen i en V70 -08. Fast i mitt fall verkar fläkthjulet ha lossnat eller liknande, den skramlade till och började skrapa /ta i fläkthuset...
/M
av bjrnand
#1530802
Uppdatering.. jag hörde inget från verkstaden efter fläktbytet, de verkar alltså tagit på sig detta. Jag har inte ringt och frågat heller!
Nu däremot, har fläkten stannat igen! Började med att den i te kom igång innan man kört några minuter, nu stendöd.
Vågar man försöka reklamera fläkten igen? Har just nu bilen på annan verkstad för felsökning om det kan vara något annat problem som gör så att fläkten inte går.
Verkstaden som bytt fläkten är ingen volvoverkstad, använder dessa delar av sämre kvalitet eller finns det bara ett fabrikat?
av sicnarf
#1531216
Om man läser denna tråd från början så är det fjärde gången din fläktmotor går sönder. Stämmer detta?
Då måste det vara något du gör som gör att dessa går sönder. Vad vet jag, men du måste bli vansinnig nu.
av binkie
#1531217
sicnarf skrev: tor 16 feb 2023, 19:11 Om man läser denna tråd från början så är det fjärde gången din fläktmotor går sönder. Stämmer detta?
Då måste det vara något du gör som gör att dessa går sönder. Vad vet jag, men du måste bli vansinnig nu.
Hur förstör man en kupefläkt? :P stoppar in pinnar i luftintaget? Antingen är det riktigt dåliga fläktar eller så kanske man börjar misstänka fläktmotståndet istället.
av bjrnand
#1531276
Tredje gången.. första gången är väl helt ok efter 30000 mil..

Undrar hur jag skulle kunna förstöra den? Man brukar väl vrida på temperaturvreden, fläkthastighetsvredet och byta riktning på luftflödet. Är detta något som orsakar fläkthaveri, eller vad menar du?

Har iaf pratat med verkstaden, de har pratat med sin ÅF som inte fått svar på förra reklamationen än. Lutar åt att de byter fläkt+motstånd. De misstänkte ev fukt, men hade samtidigt inte sett fukt förra gången. Vi får se.
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]